Kategoriat
Asiakkaat

Case Winestate: Inspiroivat viinivinkit yhden klikkauksen päähän


Reeta Reivinen
27.9.2021

Viinien maahantuoja ja viinimedia Winestate toimii niin viini-intoilijoiden kuin tavallisenkin viininjuojien inspiraationa. Winestaten visio on tarjota kaikille mausta ja budjetista riippumatta mielenkiintoisia viinivaihtoehtoja sekä eväitä kulinaristisiin elämyksiin. Kaiken inspiroivan sisällön kotipesänä toimii Winestaten nettisivut, jotka haluttiin virittää huippukuntoon ennen kuin sisällöntuotannossa vaihdettaisiin suurempi vaihde silmään. Winestate valitsi tähän tehtävään kumppanikseen Kivan, ja ryhdyimme heti tuumasta toimeen!

Haaste

Viinien maahantuoja ja viinimedia Winestate toteutti laajan nettisivu-uudistuksen kolme vuotta sitten. Sivut ovat toimineet hyvin ja niiden kävijämäärät ovat olleet jatkuvassa kasvussa. Winestaten tavoitteena oli kuitenkin saavuttaa huomattava harppaus saitin hakukonenäkyvyydessä. Sitä varten he tarvitsivat tarkan käsityksen sivuston teknisen toteutuksen ja käyttäjäkokemuksen nykytilasta. Näin mahdolliset ongelmakohdat voitaisiin korjata ja sivuston hakukonetoimivuus optimoida. Sen jälkeen voitaisiin keskittyä entistä aktiivisempaan ja suunnitelmallisempaan sisällöntuotantoon ja etenemään kohti hakukoneen huippusijoituksia.

Tavoitteet

Winestaten pitkän tähtäimen tavoitteena on ottaa haltuun hakukoneen herruus viineissä. Kuten kaikki tiet vievät Roomaan, Winestaten toiveena on, että kaikista hakukoneen viinihauista päädyttäisiin lopulta heidän sivuilleen. Eli Winestate pystyisi olemaan mukana kaikissa viiniaiheisissa keskusteluissa ja myös aktiivisesti tuomaan esiin uusia puheenaiheita viinin saralta. Tämän kunnianhimoisen tavoitteen toteutumiseksi on sivuille jatkuvasti tuotettava elämyksellistä, ajankohtaista ja kuluttajia inspiroivaa viiniaiheista sisältöä. Sisällöille tulee myös luoda parhaat mahdolliset puitteet menestymiseen. On siis varmistettava, että Winestaten nettisivujen tekninen toimivuus ja hakukonelöydettävyys ovat huippuluokkaa. Tämä asetettiin ensisijaiseksi tavoitteeksi yhteistyölle Kivan kanssa. Kivalta toivottiin myös ratkaisu siihen, miten analytiikka saadaan valjastettua käyttöön Winestaten markkinoinnissa.

Ratkaisu

Kivan tiimi teki Winestaten sivuille teknisen auditoinnin, jonka tulosten perusteella sen käytettävyyttä ja käyttökokemusta parannettiin. Toisin sanoen: Kivan tiimi loi erinomaiset hakukoneystävälliset raamit viinisisällöille. Toisena tavoitteena oli tehdä analytiikasta helppokäyttöinen työkalu markkinointitiimille. Winestaten ja Kivan tiimit määrittelivät yhdessä relevantit tunnusluvut, joilla tulevia sisältömarkkinointitoimenpiteitä tultaisiin mittaamaan. Sitten Kivan tiimi rakensi helppokäyttöisen Dashboardin, josta reaaliaikaisia tunnuslukuja pääsisi näppärästi katsomaan. Näin luotiin yhdessä analytikkaa hyödyntävä toimintamalli ja perustukset datapohjaiselle sisällöntuotannolle. Näkemys päämittareista ja Kivan luomat Dashboardit ovat jo nyt tehostaneet markkinointitiimin toimintaa ja lisänneet näkemyksellisyyttä.

Tulokset

“Olemme todella tyytyväisiä tuloksiin”, kertoo Joakim Kauhanen, Winestaten Content Manager: “Nettisivut ovat nyt siinä kunnossa, että sinne voi hyvillä mielin tuottaa sisältöjä ja luottaa siihen, että hakukonenäkyvyys on jatkuvasti kasvamaan päin.” Yhteistyö Kivan kanssa on ollut selkeää ja mutkatonta; Kivan tiimin asiantuntemukseen voi Joakimin mukaan joka käänteessä luottaa. “Monesti markkinointitekemisessä tuntuu olevan turhaa hypeä ja itse tekeminen jää vähemmälle. Pidän siitä, että yhteistyömalli Kivan kanssa on sellainen, että me saamme siitä joka vaiheessa todistettavasti hyötyä. No bullshit -meininkiä”, Joakim toteaa.

Kivan joustava toimintamalli mahdollistaa sen, että markkinoinnissa tehdään aina juuri sillä hetkellä tärkeimpiä asioita. Kun Winestaten nettisivujen tekninen puoli oli hoidettu kuntoon, Kivan konsultit sparrailivat Winestaten kanssa muun muassa somemainonnasta sekä sähköpostimarkkinoinnista. Kaikki tapahtuu siis asiakkaan ehdoilla. Seuraavaksi Winestatella on vuorossa hakukoneoptimoinnin sisältövaihe. Analytiikka on hiottu kuntoon, joten viinitrendien aallonharjalla pysyminen ja kuluttajia kiinnostavan sisällön tuottaminen tulee olemaan vaivatonta.

Haluatko kuulla, miten saat tehokkaasti kasvatettua hakukonenäkyvyyttäsi?