5 asiaa, jotka sinun on hyvä tietää Kivasta etukäteen

Kategoriat

Avoimet työpaikat | Päivitetty 3.5.2023

Kimmo Juuti
Chief Executive Officer

Meillä Kivalla ei ole täydellistä ja uskallamme sanoa sen ääneen. Työskentelemme kuitenkin aktiivisesti parhaan mahdollisen työpaikan luomiseksi. Olemme viime vuoden ajan toteuttaneet suuria muutoksia, jotta voisimme Kivana saavuttaa täyden potentiaalimme. Yksi tärkeimmistä uudistuskohteista on yhteisöohjautuvan kulttuurin vakiinnuttaminen Kivalle. Toimintatapamme perustuu tiimityöskentelyyn ja yhteisöohjautuvuuden kautta syntyvään vapauteen. Tähän vapauteen liittyy kuitenkin yllättävän iso vastuu

1. Kivan organisaatiorakenne ja dynamiikka ei vastaa perinteisiä organisaatioita

Jos kaipaat selkeää esihenkilöasetelmaa ja one size fits all -toimintatapoja, Kiva ei välttämättä ole sopivin paikka. Jos koet, että Kiva tarvitsee tietyn toimintatavan tai prosessin ja aidosti uskot siitä olevan yhteisölle hyötyä, sinulla on velvollisuus tuoda se esiin ja lopulta yhdessä kollegojen kanssa toteuttaa se.

2. Sinulta odotetaan radikaalia oma-aloitteisuutta ja panostusta työyhteisön eteen

Se voi olla pieni arkinen askare tai isompi interventio. Asiakastiimeissä tehdään päätökset itsenäisesti ja työyhteisöä kehitetään yhdessä ilman suurempaa byrokratiaa. Tärkeintä on, että päätöksistä on perusteltua hyötyä asiakkaille, kollegoille ja Kivalle. Kivan työyhteisössä sinulla on siis huomattavasti merkittävämpi vastuu ja vaikutus kuin perinteisissä organisaatioissa.

3. Odotamme sinun olevan aktiivinen kivalainen

Sinua pidetään tasavertaisena Kivan työyhteisön jäsenenä ja samalla odotetaan aktiivista toimijuutta. Kivan onnistuminen ja kasvaminen tapahtuu tiimeissä, aina useamman henkilön yhteistyön tuloksena. Tämä vaatii normaaleista organisaatioista poikkeavia kyvykkyyksiä, kuten puheeksi ottamista, toisten auttamista ja fasilitointitaitoja.

4. Voit huoletta odottaa olevasi Kivalla aluksi hieman hukassa

Tämä on ihan ok! Se johtuu todennäköisesti siitä, että meillä ei ole hierarkiarakenteita ja lähiesihenkilöä, joka kertoisi sinulle, mitä sinun tulee tehdä. Tämän vuoksi sinun tulisi itse tunnistaa, mistä kannattaa aloittaa ja kommunikoida se vakuuttavasti asiakastiimeissä. Tämä vaatii varmasti totuttelua, mutta lopulta se onnistuu yllättävän helposti ja menestymme sen vuoksi yhdessä. Ketään ei kuitenkaan jätetä yksin, sillä kollegat ja lead-rooleissa olevat auttavat, kun rohkeasti uskallat kysyä ja myös toisia auttaa. Yhdessä etsitään ja ideoidaan, mitä kokeillaan seuraavaksi.

5. Voit odottaa avointa ja rehellistä viestintää

Kivan toimintatapa on rakennettu sen varaan, että mahdollisimman moni asia olisi kaikille avointa. Tunnistamme, että olemme tämänkin suhteen vielä matkalla, mutta koemme, että tämä on ainoa tapa, jolla saamme yhteisömme toimimaan. Fiksut ihmiset tekevät fiksuja päätöksiä, kun kun vain yhdessä varmistamme, että johtaminen, kulttuuri ja rakenteet mahdollistavat sen.

Osui ja upposi? Jos toimintamme 5 kulmakiveä resonoivat, tutustu avoimiin työpaikkoihimme.

Jaa artikkeli: Kopioi linkki

Tagit: