Vahva digitaalinen presenssi Recticelille – keinot ovat monet, mutta niistä jokainen lähtee dataohjautuvuudesta

Kategoriat

Asiakkaat, 3.11.2022

Reeta Reivinen
Consultant, Content Lead

Belgialainen polyuretaanieristeiden valmistaja Recticel Insulation Oy rantautui Suomeen vuonna 2018, jolloin Mäntsälään avattiin huippuluokan eristetehdas. Pari vuotta sen jälkeen Recticelin brändinäkyvyyttä ja digitaalista presenssiä haluttiin lähteä toden teolla kasvattamaan Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Tehtävään valikoitui kumppaniksi Kiva, joka on viimeisen kahden vuoden aikana onnistuneesti tuonut Recticelin sen tärkeiden kohderyhmien tietoisuuteen. Yhteistyötä Kivan ja Recticelin välillä on jatkuvasti syvennetty ja laajennettu. Digimarkkinoinnin ja sisältöjen lisäksi lähitulevaisuuden horisontissa siintää markkinoinnin automaation haltuunotto ja yhä vahvempi dataohjautuvuus.

Haaste

“Kun Recticel saapui Suomeen vuonna 2018, menimme aluksi pari vuotta minimimarkkinoinnilla”, kertoo Maarit Kiukkonen, Recticelin Pohjoismaiden ja Baltian Trade Marketing Manager: “Kun aloimme vuonna 2020 kehittää Recticelin brändinäkyvyyttä ja digitaalista presenssiä, lähdimme siis käytännössä liikenteeseen nollatasolta.” Recticel tarvitsi digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen tuekseen paikallisen – maan kieltä puhuvan ja maan lainalaisuudet tuntevan – kumppanin. “Vaikka olemme globaali yritys, markkinointi suunnitellaan toimenpiteineen ja viesteineen aina kuhunkin maahan sopivaksi”, Maarit tiivistää. Neljän kilpailutuksessa mukana olleen digitoimiston joukosta kumppaniksi valikoitui Kiva, jonka kanssa yhteistyö käynnistyi helmikuussa 2020.

Yhteistyöhön päätettiin lähteä juuri Kivan kanssa sen selkeän strategisen näkemyksen ja vahvan digiosaamisen ansiosta. “Meidät vakuutti se, että Kivalla asiat nähdään lintuperspektiivistä ja pitkäjänteisesti. Koimme erityisen tärkeäksi sen, että Kivalla kaikessa tekemisessä on keskiössä dataohjautuvuus”, Maarit kertoo: “Data ja analytiikka ovat mukana jokaisessa markkinointiratkaisussa; niiden suunnittelun, toteutuksen ja raportoinnin kaikissa vaiheissa.” Maaritia puhutteli myös Kivan oikeanlainen asenne. “Teistä tuli heti vaikutelma, että haluatte todistaa osaamisenne ja olette ylpeitä siitä.” Plusmerkkisessä vaakakupissa painoi lisäksi se, että Kivan asiantuntijoilla oli valmiiksi toimialan tuntemusta sekä vankkaa teknistä osaamista – esimerkiksi Drupal-sisällönhallintajärjestelmä oli kivalaisille tuttu jo entuudestaan.

Ratkaisu

Kivan tavoitteena oli luoda Recticelille vaikuttava digitaalinen presenssi ja parantaa brändin tunnettuutta markkinassa. “Kivalla on hyvin laaja-alaista osaamista”, Maarit kuvailee: “On todella näppärää, että saamme saman katon alta konsultit kaikkiin valitsemiimme digitoimenpiteisiin: analytiikkaan, hakukoneoptimointiin sekä hakusana- ja sosiaalisen median mainontaan.” Vuoden 2022 alusta lähtien Kiva on lisäksi tuottanut Recticelille hakukoneoptimoituja sisältöjä. “Tiesimme jo kilpailutusvaiheessa, että Kivalla on tarvittaessa asiantuntija tähänkin pestiin”, Maarit muistelee. Yhteistyötä on tarkoitus syventää entisestään seuraavien kuukausien aikana. “Keskustelemme parhaillaan siitä, miten ottaa markkinoinnin automaatio mukaan markkinointipalettiin ja viedä tekemistä yhä dataohjautuvampaan suuntaan”, Maarit kertoo.

Tulokset

“Kivan avulla olemme kahden vuoden aikana saaneet aikaiseksi huimaa kasvua”, Maarit toteaa. Vuonna 2022 hakusanamainonnassa saavutettiin Suomessa edellisvuoteen verrattuna mahtava 51 % kasvu impressioissa, 17 % kasvu klikeissä ja 20 % nousu konversioissa kustannusten laskiessa muutaman prosentin. Myös vuoden 2022 alussa alkanut sisältömarkkinointi on lähtenyt liikkeelle vakuuttavasti. Suomessa orgaanisten impressioiden määrä on kasvanut edelliseen vuoteen verrattuna lähes 70 %, mikä on johtanut 40 % kasvuun kotisivuille tulevan liikenteen määrässä. “Olemme olleet erittäin tyytyväisiä tuloksiin”, Maarit sanoo, “Itse asiassa yhteistyö Kivan kanssa on toiminut benchmarkina muille Recticel-maille.” Kuukausipalavereihin osallistuvat Maaritin lisäksi hänen belgialaiset kollegansa, jotka saavat Kivan konsulteilta pääkonttorin työhön arvokkaita vinkkejä, joita he sitten levittävät eteenpäin kaikille Recticelin markkina-alueille. 

Toimintatapa

Maarit kiittelee Kivan tiimin ketterää toimintatapaa. “Kivalaisilla on proaktiivinen ote työhön. Hommat tehdään ajoissa ja työn jälkeen voi luottaa. Kivalaisilta saa aina ripeästi apua kysymykseen kuin kysymykseen.” Ja kysymykset eivät rajaudu pelkästään digimarkkinointiin, vaan kivalaiset ovat pyrkineet aktiivisesti tuomaan strategista näkemystä liiketoimintaan. Maarit pitää myös Kivan avoimesta kommunikointitavasta. “Kivalaisilla on aina vahvat perustelut sille, miksi jotain tehdään kuten tehdään. He ovat avoimia eri vaihtoehtojen suhteen, mutta kertovat läpinäkyvästi sen, miten tietyt päätökset saattavat näkyä tuloksissa.” Maarit kertoo, että voisi suositella Kivaa lämpimästi muillekin, esimerkiksi markkinointipäällikölle, joka on vastaavanlaisessa tilanteessa kuin hän. “Itse ei mitenkään pysty tekemään kaikkea – eikä kannatakaan”, Maarit sanoo, “On hienoa, että ajantasaista ja osaavaa digitaalisen markkinoinnin palvelua voi ostaa muualta, ja saada samalla omaan työhön joustavasti tukea.”

Recticelistä

Belgialainen Recticel-konserni toimii 19 maassa ja sillä on globaalisti yli 3500 työntekijää. Recticel Insulation Oy valmistaa kovia ja tehokkaita polyuretaanilämmöneristeitä yrityksille ja yksityiskäyttöön. Energiatehokkaat eristeratkaisut sopivat muun muassa tuulettuville julkisivuille ja loiville katoille – ja ne soveltuvat erinomaisesti myös Pohjolan haastaviin sääolosuhteisiin. Recticeliltä löytyy markkinoiden ohuin, 20 millimetrin paksuinen, lämmöneristelevy.

.

Jaa artikkeli: Kopioi linkki