Markkinoinnin automaatio vie strategian käytäntöön

Kategoriat

Markkinoinnin automaatio | Päivitetty 21.10.2022

Tommi Pasanen
Senior Consultant, Marketing Automation Lead

Markkinoinnin automaatio, MA, markkinoinnin teknologiat, markkinoinnin ja myynnin teknologiat…rakkaalla lapsella on monta nimeä. Markkinoinnin automaatiosta puhuttaessa olennaista ei kuitenkaan ole se, mitä termiä käyttää, vaan miten siihen suhtautuu. Mitä teidän yrityksessänne ajatellaan markkinoinnin automaatiosta? Nähdäänkö se uutiskirjemoottorina vai – kuten kuuluisi – strategian toteuttamisen tärkeänä kehikkona? Varmista, että teillä on valjastettu käyttöön markkinoinnin automaation täysi potentiaali.

Markkinoinnin automaatio strategian toteuttajana

Yrityksessä on tunnistettu, että digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseksi olisi nyt syytä ottaa käyttöön lisää teknologioita. Tällöin varteenotettavaksi vaihtoehdoksi nousee usein jokin markkinoinnin automaation ratkaisu. Hienoa, suunta on oikea! Mutta seuraavan askeleen kanssa tulee olla tarkkana. Valitettavan usein markkinoinnin automaation käyttöönotto lähtee kysymyksestä: mikä teknologia tarjoaa meille parhaan kustannus-hyöty-suhteen? Peruutetaanpa roimasti taaksepäin. Vielä vähän. Oikea ensimmäinen kysymys on nimittäin: mikä on meidän yrityksemme strategia? 

Ideaalitapauksessa määritelty strategia on tarkka, ja siinä on syvällisesti pohdittu yrityksen olemassaolon syitä sekä arvoja. Kuka me yrityksenä olemme? Mitä me haluamme edistää? Selkeästi määritelty stategia antaa erinomaisen ponnistusalustan markkinoinnin automaatiolle, joka on – ei mitään sen enempää tai vähempää – kuin väline laittaa strategia käytäntöön.  

Miten me kommunikoimme strategiasta johdetut viestit asiakkaillemme ja muille tärkeille sidosryhmillemme? Nyt olemme siirtyneet strategiatyöstä markkinoinnin automaatioon: abstraktista – jota parhainkin strategiatyö jollain tasolla on – kohti konkretiaa. Kohti viestikärkien hiomista, sopivien teknologioiden kartoittamista, tehokkaimpien markkinointikanavien valintaa ja segmentointityötä. Kutakin valintaa on punnittava sillä mittarilla, että edesauttaako se strategian näyttäytymistä oikealla tavalla, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa – ja juuri niille oikeille silmäpareille.

Markkinoinnin teknologiat ilman laadukkaita sisältöjä ovat puita ilman lehtiä

Kun markkinoinnin automaatiotyö on aloitettu yrityksen strategiasta, ollaan oikealla polulla. Mutta kompastuskiviä on vielä edessä. Yksi isoimmista on erehdys: markkinoinnin automaatio voi seistä yksin, omilla jaloillaan. Tosiasiassa markkinointiteknologioiden yin tarvitsee aina kumppanikseen laadukkaiden sisältöjen yan:in. Markkinoinnin automaatio kun ei ole vain valittu teknologia, vaan myös mitä sillä välitetään – teksti, video, kuva, you name it. Se on kommunikaation väline ja mahdollistaja sekä viesti itsessään. 

Siispä usein, kun yritys ostaa markkinoinnin automaation teknologioita ja palveluita, on syytä puntaroida myös sisällöntuotantoa. Muuten riskinä on se, että valittu markkinoinnin teknologia jää torsoksi. Oikeat ihmiset tavoitetaan oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Mutta. Viestit jäävät epäselviksi tai vajavaisiksi tai niitä on liian vähän. On turha panostaa A-luokan teknologioihin, jos niiden sisällöt ovat edelleen C-luokkaa.

Markkinoinnin automaatio on osa digitaalisen liiketoiminnan kehittämisen pakettia

Viilattujen sisältöjen lisäksi markkinoinnin automaation tulee olla synkronoituna kaikkiin muihinkin digitaalisen liiketoiminnan kehittämisen toimenpiteisiin: hakukone- ja konversio-optimointiin ja mainontaan – näin nyt muutaman mainitaksemme. Ja kuten kaikki muutkin digitaalisen liiketoiminnan kehittämisen toimenpiteet, automaatio vaatii aikaa. 

“Automaatio” sanana saattaa antaa valheellisen kuvan siitä, että kone tekee itsenäisesti kaiken työn, ja koneen ääressä oleva ihminen voi levätä laakereillaan. Näin voi toki tehdä, mutta tämänasteinen mukavuudenhalu näkyy myös tuloksissa. 

Oikein hoidettuna markkinoinnin automaatio hoitaa kyllä leijonanosan liidinkeruusta ja asiakkaiden liikuttamisesta ostopolulla eteenpäin. Mutta ihmisen on kuitenkin seurattava ja ohjeistettava valjastettua välineistöä. Onko kävijäliikenne oikeanlaista vai tarvitseeko segmentointiin tehdä muutoksia? Millainen kokemus kävijöille sivuilta jää; toimivatko sisällöt tarkoituksenmukaisesti? Saammeko sivustolta tarpeeksi konversioita tarpeeksi hyvään hintaan? Kun markkinoinnin automaatiosta pitää hyvää huolta, se on mitä tehokkain väline strategian toteuttamiseen ja perille pääsemiseen.

Varmista, että teillä hyödynnetään markkinoinnin automaation täysi potentiaali. 

Jaa artikkeli: Kopioi linkki