Google Marketing Livestream 2021: Uusia mielenkiintoisia päivityksiä Google Adsiin

Kategoriat

Teknologia | Päivitetty 14.6.2021

Mikko Pylkkänen
Senior Consultant, SEM Lead

Googlen viimeaikaisessa Marketing Livestream -tilaisuudessa (27.5.2021) kerrottiin useista uusista ominaisuuksista Google Ads -mainosalustaan. Avaamme tässä lyhyesti uusia ominaisuuksia ja niiden merkitystä mainostajille.

Google Ads -mainosjärjestelmä muuttuu kovaa vauhtia. Selvä trendi jo pidemmän aikaa on ollut, että automaatio ja sen taustalla oleva koneoppiminen saa yhä enemmän jalansijaa. Kehityksen toinen puoli on, että mainostajan kontrolli mainosalustan toimintaan vähenee.

Aina muutokset eivät ole olleet mainostajalle eduksi, mutta isossa kuvassa Google Adsin uudet ominaisuudet parantavat mainostajan mahdollisuuksia tehdä tulosta ja kasvattaa liiketoimintaansa. Se lienee mainostajille tärkein asia. Monille yrityksille Google Ads on parhaiten myyntiä ja liidejä tuova digikanava.

Muutamia tärkeimpiä nostoja tulevista päivityksistä:

  • Performance Max -kampanjat mahdollistavat verkkomyynnin kasvattamisen toimialoilla, joilla ei käytetä tuotesyötteitä Merchant Centerin kautta. Tämä ominaisuus on nyt beta-vaiheessa, johon mainostajat voivat hakea mukaan. Käytännössä Performance Max vastaa verkkokaupoille suunnattua Smart Shopping -kampanjatyyppiä. Hyvä puoli on, että pääset hyödyntämään laajemmin Googlen tuloksiin tähtäävää koneoppimista. Huono puoli on, että kontrolli ja näkymä mainonnan toimintaan vähenee.
  • Uusittu Insights-näkymä: Mainostajalle tarjotaan lisää tietoa esimerkiksi hakukysyntäennusteen muodossa. Tämä on hyödyllistä tietoa esimerkiksi mainostajille, joiden toimialalla paljon kausittaista vaihtelua, joka tulisi huomioida mainonnassa.
  • Image-mainoslaajennukset hakusanamainonnassa: Tämä mainoslaajennus on nyt saatavilla globaalisti. Mainostaja voi nyt lisätä kuvia perinteisten tekstimuotoisten hakumainosten oheen. Tämä mainoslaajennus tulee todennäköisesti lisäämään mainosten klikkausprosenttia (CTR) ja liikennettä, mutta vähentämään liikennettä maksuttomiin hakutuloksiin. Tätä blogipostausta kirjoitettaessa, emme olleet vielä nähneet livenä image-mainoslaajennuksia Suomessa.
  • Muutoksia tulosten mittaamiseen: Atribuutiomallit ja konversioseuranta kehittyvät edelleen. Kaikki atribuutiomallit alkavat huomioida display- ja YouTube-kampanjoista alkaneita konversiopolkuja. Aiemmin display- ja YouTube -kampanjoiden välillistä vaikutusta tuloksiin on ollut hankala seurata. Nyt attribuutiomallien muutos tuo helpotusta tähän. Enhanced conversions -toiminto puolestaan on Googlen vastaus konversioseurannan täsmällisyyden ylläpitoon nyt, kun evästeitä on vähemmän saatavilla.
  • Ns. mainosmuokkaajien käyttö responsiivissa hakumainoksissa. Nämä ovat nyt käytössä globaalisti. Mainosmuokkaajilla voi tuoda mainoksiin relevanttia tuotedataa ja Google-hakutermiin dynaamisesti osuvaa sisältöä. Mainoksia voi myös personoida tietylle käyttäjäryhmälle, mutta sen hyödyllisyys voi heikentyä, kun evästeet hiljalleen poistuvat käytöstä.
  • Google julkaisi myös uusia, esimerkiksi kivijalkakaupoille ja matkailutoimialalle sopivia toiminnallisuuksia. Lue tästä linkistä Googlen tuoteuudistuksista kokonaisuudessaan: https://support.google.com/google-ads/answer/10727844?hl=en-AU

Kiva auttaa sinua saavuttamaan tuloksia!

Haluatko kuulla miten voit käyttää Googlen mainosalustaa liiketoiminnan tulosten kasvattamiseen? Autamme sinua saavuttamaan tuloksia!
Ota yhteyttä Kivaan

Jaa artikkeli: Kopioi linkki