Miksi oma brändi kannattaa suojata Google-mainonnalla?

Kategoriat

Teknologia | Päivitetty 27.6.2023

Mikko Pylkkänen
Senior Consultant, SEM Lead

Google-mainonta kuuluu jokaisen markkinoijan peruspakettiin ja se tarjoaa edullisen tavan tavoittaa potentiaalisia asiakkaita ostoprosessin eri vaiheissa. Hakusanamainonta on tehokasta oikeilla termeillä ja se tuottaa hyviä tuloksia. Lisäksi kehitys koneoppimisessa on tehnyt SEMistä entistäkin toimivampaa.

Kivan konsultit SEM-lead Mikko Pylkkänen ja SEM-asiantuntija Anna-Liina Harrivaara kertovat miksi oma brändi kannattaa suojata Google-mainonnalla.

Ota brändin hakusanamainonta osaksi Google-mainontaa

Hakukonemarkkinoinnissa saatetaan usein unohtaa yrityksen oman brändin ja tuotemerkkien mainostaminen. Katsotaan, että hyvä sijoittuminen orgaanisessa  näkyvyydessä riittää ja paukut laitetaan muuhun hakusanamainontaan. Brändimainontaa ei kuitenkaan kannata sivuuttaa, sillä se on erityisen tärkeää saavuttaaksesi parhaimman hyödyn hakusanamainonnasta. 

Brändimainonnalla Googlen hakusanamainonnassa (SEM – Search Engine Marketing) tarkoitetaan yrityksen nimen, urlin ja yrityksen tuotemerkkien mainostamista. Oheisessa kuvassa näet miten Kiva mainostaa brändillä itseään ja miten se näkyy Google-haussa.

Kokosimme yhteen muutamia seikkoja, miksi oma brändi kannattaa suojata Google-mainonnalla keskittyen SEMiin.

Google-mainokset näkyvät aina ensimmäisenä hakutuloksissa

Mainokset näkyvät suurimmassa osaa Googlen hakutuloksia ensimmäisenä, joten brändisanojen mainonnalla voidaan kasvattaa brändin peittoa Googlen hakutuloksissa. Mahdolliset brändille haitalliset hakutulokset putoavat alemmas hakutulossivulla ja mainokset antavat mahdollisuuden viestiä juuri haluamallasi tavalla heti alkuun. Mainosten merkitys korostuu erityisesti mobiilin hakutuloksissa, missä ensimmäisenä näkyvä mainos vie ison osan näytöstä.

Mainonta brändin hakutermeillä on ensisijaisen tärkeää tekstihaussa, mutta on syytä myös muistaa näkyvyys muissa hauissa, kuten esimerkiksi ostokset ja kartat -hakutuloksissa.

Älä anna kilpailijasi hyödyntää brändiäsi

Analytiikasta näet, että brändihakujen suora liikenne on tärkeässä roolissa sivuvierailujen lähteenä. Kuluttajat hakevat tietoa yrityksestäsi ja brändistäsi, mikä houkuttaa myös kilpailijoitasi hyödyntämään brändisi vetovoimaa omassa hakusanamainonnassaan. Vaikka yrityksesi löytyisi huippusijoituksella orgaanisessa haussa, mikään ei estä kilpailijaasi mainostamasta esimerkiksi omaa huipputarjoustaan juuri sinun brändisanoillasi.

Koska brändihakua tekevä kuluttaja on yleensä jo todella lähellä siirtyä ostamaan tai, voivat kilpailijat yrittää tässä kohtaa ikään kuin “vetää välistä”. Tämän vuoksi on erityisen tärkeää mainostaa omilla bränditermeillä. Varsinkin jos ala on jo muutenkin hyvin kilpailtu tai kilpailijat mainostavat bränditermeilläsi muutenkin. Vertauksena toimii hyvin kivijalkamyymälään matkalla oleva asiakas, jonka naapurimyymälän kauppias vetääkin viime metreillä omaan myymäläänsä ostoksille.

Kannattaa lisäksi pitää mielessä, että sinulla on etuna brändisi mukainen sivusto, joka auttaa nostamaan brändisanojesi laatupisteitä ja siten omat sivusi parempiin asetelmiin kilpailijoihisi nähden. Mainonta omilla brändisanoillasi on sinulle huomattavasti edullisempaa klikkaushinnoiltaan, kun kilpailijallesi. Ja vaikka kilpailijasi mainostaisi samoilla hakusanoilla, nousee sinun mainostamasi näkyvyys korkeammalle kuin kilpailijalla. Jos kuitenkin tingit brändisanoilla mainostamisesta, menetät tämän edun.

Vinkki: Jos kilpailijat käyttävät jatkuvasti brändiäsi tai tuotebrändejäsi luvattomasti mainosteksteissään, voit tehdä Googlelle erillisen brändisuojauspyynnön.

Näy juuri siten kuin haluat

Se mitä brändistä kirjoitetaan ja sen orgaaninen näkyvyys ei välttämättä ole omissa käsissäsi. Haluat välittää positiivista yrityskuvaa ja painaa negatiivisen keskustelun mahdollisimman alas Google-hakutuloksissa. Sivuston hakukoneoptimointi ja laadukas sisältö parantavat mahdollisuuksia ohjata näkyvyyttä Googlessa ja siksi siihen kannattaa luonnollisesti panostaa.

Hakusanamainonnassa saat haun metakuvauksen juuri haluamassasi muodossa, kun orgaanisissa hakutuloksissa sisältö on rajallisempaa ja vaihtelee käyttäjän mukaan.

Bränditermeillä tavoitat ostopäätöstä lähellä olevat

Bränditermeillä Googlessa hakevat ovat yleensä hyvin lähellä ostopäätöstä. Brändimainonnalla voit vaikuttaa heihin paljon tehokkaammin, kuin maksuttomilla hakutuloksilla. Brändimainonnalla voit myös esimerkiksi nostaa vahvasti esille juuri lanseeratun palvelun tai aikarajallisia tarjouksia. Bränditermeillä haetaan usein myös silloin, kun mainostajaan on törmätty muussa mainonnassa, esim. ulkomainonta, tv- ja radiomainonta. Silloin kuluttaja on jo valmiiksi kiinnostunut brändistäsi ja bränditermillä näkyminen hakutuloksissa varmistaa asiakkaan kotiuttamisen sivustolle ja jopa konvertoitumisen.

Brändiavainsanat ovat edullisia mainostaa

Joidenkin hakusanojen klikkihinnat voivat nousta korkealle ja niiden kannattavuutta tulee aina aika ajoin tarkastella. Siksi hakusanamainonnan termejä kannattaa laajentaa myös suosituimpien termien ulkopuolelle ja hakea sitä kautta näkyvyyttä. Toinen tapa tehdä edullisempaa SEMiä on hyödyntää omia brändisanoja. 

Omilla brändisanoillasi on lähtökohtaisesti paremmat laatupisteet ja korkeampi CTR (klikkausprosentti). Tämä alentaa hakusanamainonnan klikkihintaa ja siten nostaa sijoittumista pienemmillä mainoskustannuksilla. Kun kilpailijasi puolestaan tekevät omaa mainontaa sinun bränditermeilläsi, on heillä luonnollisesti heikommat laatupisteet ja he joutuvat maksamaan enemmän klikeistä. 

Tämän lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että kaikilla termeillä on aloitushinta ja jos et itse tee lainkaan mainontaa bränditermeilläsi, pääsee kilpailijasi määrittelemään termien aloitushinnan. Yrityksesi brändimainonta yhdistettynä sivustosi parempiin laatupisteisiin, tekee kilpailijan mainonnasta kalliimpaa. Pienilläkin panostuksilla pääset ikään kuin pelaamaan heidät pois markkinoilta häiritsemästä sinun näkyvyyttäsi.

Miksi oma brändi kannattaa suojata Google-mainonnalla?

Hakusanamainonta bränditermeillä on tehokas ja edullinen tapa tehdä Google-mainontaa. Se auttaa sinua brändinhallinnassa, auttaa tavoittamaan oikeassa ostoaikeissa olevat kuluttajat ja pitää kilpailijat etäällä ostohousut jalassa olevista asiakkaistasi.

Kiva auttaa sinua onnistumaan digimainonnassa

Kiva on Suomen nopeimmin kasvavia, vaativaan analytiikkaan ja digitaa­liseen markkinoin­tiin, keskittyviä yhtiöitä. Digitaalisessa liiketoiminnassa menestyminen vaatii vuosi vuodelta enemmän osaamista. Kiva-mallimme avulla autamme asiakkaitamme kehittymään ja moninkertaistamaan digitaalisten palveluiden tuottoja.

Google-mainonta on olennainen osa digitaalisen markkinoinnin palveluistamme. Oli kyseessä analytiikkaan perustuva hakusanamainonta tai muu Google-näkyvyys, löydämme parhaat tavat markkinoinnin automaation tehostamiseen.

Jaa artikkeli: Kopioi linkki