Tervetuloa Kivalle Lauri Pitkänen

Kategoriat

Uutiset | Päivitetty 21.6.2022

Tony Ahlqvist
Consultant, Content Marketing

Kivalla digimarkkinoinnin konsulttina aloittanut Lauri Pitkänen tuo vahvistusta Kivan tiimiin. Laurin vahvuutena on ennen kaikkea sosiaalisen median ja mainostamisen osaaminen.

Miksi valitsit Kivan?

Kiva on mielenkiintoinen yritys, jolla on paljon analytiikan ja teknologian osaamista. Olen aiemmin työskennellyt suuremmassa toimistossa ja Kiva pienempänä, vahvasti kasvavana yrityksenä, tuntuu ympäristöltä, jossa voin antaa itse enemmän.

Mitä sosiaalisen median markkinoinnissa tapahtuu nyt?

Some-mainonta elää jatkuvassa murroksessa. Kuitenkin viimeisten vuosien aikana tapahtuneet muutokset yksityisyysasetuksissa, datan siiloutuminen ja evästeiden käyttöön liittyvät kiristyneet säädökset, ovat muuttaneet markkinointia monella tapaa. Nyt eletään tilanteessa, missä some-alustat kehittävät uusia tapoja kohdentaa markkinointia vähemmällä käyttäjätiedolla. Myös mainostajan oman käytettävissä olevan datan hyödyntäminen nousee entistä tärkeämpään rooliin. 

Myös analytiikassa on tapahtumassa muutoksia. Evästekäytäntöjen muutosten takia tietoa jää piiloon, mikä on hankaloittanut esimerkiksi markkinoinnin analytiikan seuraamista. Lisäksi siirtyminen Google Analyticsin Universalista Analytics 4-versioon, saattaa tuntua hankalalta ja sen mahdollisuuksien hyödyntäminen vaatii varmasti vielä kehitystyötä. 

Aiemmin hyviksi koetut tavat tehdä markkinointia sosiaalisessa mediassa ja yleensäkin verkossa vaativat aiempaa enemmän osaamista. Siksi on kannattavaa luottaa kumppaniin, joka ei hyödynnä vain valmiita alustoja, vaan kehittää uusia tapoja tavoittaa asiakkaita. Tämä onkin yksi syy miksi valitsin Kivan, joka ei ole jäänyt laakereille lepäämään, vaan tuo uusia tapoja hyödyntää dataa markkinoinnin ja sen tulosten seuraamisen kehittämiseksi.   

Onko markkinointi sosiaalisessa mediassa yhä kannattavaa?

Ehdottomasti kyllä. Mainonta on tehokkaampaa kuin perinteisissä medioissa, sillä mainosalustoissa pystytään kohdentamaan viestiä hyvin. On vain luotettava sen tehoon ja työkaluihin. 

Mainonnan sisältöjen merkitys korostuu erityisesti tällä hetkellä. Sisältöjen tulee olla kohderyhmää kiinnostavia ja myös ne sisällöt, joihin mainonnalla ohjataan pitää olla laadukkaasti toteutettuja. Kiinnostavan ja tasokkaan sisällön avulla sitoutetaan yleisöä ja saadaan dataa analytiikan käyttöön. 

Mainonta digitaalisissa kanavissa ja sosiaalisessa mediassa on siis yhä tehokasta ja hyödyntämällä mainosalustojen kohdentamistyökaluja, omaa ja ulkopuolista dataa, sekä tarjoamalla kiinnostavaa sisältöä, voidaan saavuttaa hyviä tuloksia.

Missä sosiaalisen median kanavissa kannattaa olla mukana?

Uusia sosiaalisen median kanavia tuntuu nousevan kuin sieniä sateella ja mainostajalle tulee painetta ottaa yhä uusia kanavia käyttöön. Pitäisikö yrityksen olla TikTokissa, Jodelissa tai pitäisikö tälle brändille tehdä oma Instagram-tili? Riittääkö osaaminen ja aika kaikkeen?

Elämme edelleen sosiaalisen median kulta-aikaa ja on erityisen tärkeää valita oikeat kanavat markkinoinnin toteutukseen. Uusia kanavia syntyy ja vanhat kanavat kehittyvät ja saavat uusia ominaisuuksia. Eri kanavissa on oma yleisönsä ja on syytä miettiä, mitkä kanavista tavoittavat ostavat asiakkaat. Samalla tulee keskittyä valittujen kanavien laadukkaaseen ylläpitoon.

Kaikkia kanavia on mahdotonta ottaa haltuun, mutta uusia kanavia kannattaa kokeilla rohkeasti. Orgaanisella tekemisellä kanavien ylläpito voi olla raskasta ja siksi pienikin panostus mainontaan voi auttaa selvittämään, onko juuri tämä oikea kanava yritykselle.

Tästä syystä Kivan kaltainen kumppani on erinomainen apu selvittämään, mikä sosiaalisen median kanava sopii yrityksen mainonnan toteuttamiseen parhaiten. Usein yrityksellä ei ole resursseja tai osaamista tehokkaaseen sosiaalisen median mainontaan ja silloin markkinoinnin kumppanin käyttäminen on järkevää ja tuo tuloksia.

Miltä työskentely Kivalla tuntuu?

Koen, että ne asiat mitä pidin tärkeänä tullessani Kivalle, pitävät paikkansa. Olen päässyt jo tässä vaiheessa itse vaikuttamaan omaan työhöni ja uskon, että tulen oppimaan lisää monista eri osa-alueista. Varsinkin Kivan teknologiaosaamisen taso on yllättänyt minut. Muutenkin Kivalla tekemisen taso on yleisesti erittäin vahvaa.

On hienoa päästä tekemään töitä huippuosaajien kanssa, jotka ovat sitoutuneita kehittämään asiakkaiden liiketoimintaa ja ovat ennakkoluulottomasti valmiita kokeilemaan ja oppimaan lisää.

Kerro mikä tarjoaa sinulle vastapainoa työlle?

Työ digimarkkinoinnin parissa on keskittymistä vaativaa ja joskus yksinäistäkin puuhaa. Siksi ystävät ja heidän kanssaan harrastaminen tuovat hyvää vastapainoa työntekoon. Minulle videopelien pelaaminen, pubivisat ja tv-sarjat ovat lähellä sydäntä. 

Frisbeegolfia pelatessa pääsee myös liikkumaan erilaisissa maastoissa, mikä tuo hyvää vaihtelua toimistotyölle.

Haluatko kasvattaa liiketoimintaasi Kivan kanssa?

Lauri ja Kivan tiimi auttavat sinua mielellään.

Jaa artikkeli: Kopioi linkki