Tervetuloa Kivan tiimiin Venla Kiminki!

Kategoriat

Uutiset, 26.7.2022

Tomi Tapper
Chief Executive Officer

Toukokuussa Kivalla aloittanut Venla tuo tiimiimme lisävahvistusta digimarkkinoinnin monipuolisella osaamisellaan. Venlaa innostaa asiakkaiden liiketoimintahaasteiden ratkominen erityisesti sisältömarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin linssien lävitse katsottuna.

Venla, kerro miksi sisällöt ja hakukoneoptimointi kiinnostavat sinua?

Olen aina rakastanut kirjoittamista. Pidän itseäni aika luovana tyyppinä, ja mikä olisikaan sen luovempaa kuin ajatusten ja asioiden sanoittaminen tekstiksi. Sisällöntuotannossa eri yrityksille parasta on päästä sisälle itselle entuudestaan vieraille aloille ja oppia monialaisesti lisää eri bisneksistä.

Lisäksi siinä tarvitaan myös paljon taitoa analysoida tekstiä eri kulmista:

  • Millainen tone of voice eli sävy tekstistä välittyy
  • Noudattaako se yrityksen tonaliteettia
  • Ketä se puhuttelee
  • Toteutuuko tekstin tavoitteet.

Toiselle yritykselle tekstin tuottaminen on usein myös tavallaan hyvin henkilökohtaista, joten se vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja, jotta lopputulemasta saa timanttisen – oli se sitten blogikirjoitus, palvelukuvaus tai mainoscopy.

Etenkin verkkosivuille tuotettavan sisällön paras ystävä on tietysti hakukoneoptimointi, joka antaa myös vastapainoa luovalle kirjoitustyölle. Avainsanatutkimus kertoo paljon myös potentiaalisten asiakkaiden tarpeista ja kiinnostuksista, joten koen omaksi vahvuudeksi näiden kahden osaamisen yhdistymisen samassa henkilössä.

Hakukoneoptimointi on tietysti paljon muutakin kuin avainsanojen tiputtelua tekstiin ja metatietojen naputtelua. Vaikken koodari olekaan, myös verkkosivustojen tekniset kyvykkyydet ja niiden tehostaminen kiinnostavat.

Ylipäätään oli kyseessä sitten sisältötarpeiden analysointi tai hakukoneoptimoinnin kehitys, saan kiksejä siitä, kun pystyn tuottamaan asiakkaalle mitattavaa arvoa etenkin orgaanisen digimarkkinoinnin keinoin.

Mitä vinkkejä antaisit yritykselle, joka pohtii sisällöntuotannon ulkoistamista?

Ihan ensimmäinen vinkkini: do it!

Olen todella usein törmännyt tilanteeseen, jossa sisällöntuotanto yritetään hoitaa sisäisesti ilman siihen tarvittavia resursseja. Lopputulos on usein epäsäännöllinen (lue: harva) julkaisusykli, sisällöntuotanto koetaan pakkopullana eikä orgaanisen liikenteen määrä kasva odotetusti. Sisältöjen laatu voi myös olla vaihtelevaa, mikä voi epäjohdonmukaistaa yrityksen brändiä.

Toisekseen: etsi sellainen kumppani, jolla on sisällöntuotantoon aidosti strateginen ote ja joka sitoo sisältöstrategian tiukasti kiinni yrityksen liiketoimintatavoitteisiin. Hyvä kumppani ei vain tuota laadukasta ja yrityksen brändin mukaista tekstiä, vaan uskaltaa myös haastaa ja ehdottaa uusia lähestymistapoja.

Hakukoneoptimoidun tekstin indeksoituminen Googlessa ottaa myös aikansa, joten odotetun orgaanisen liikenteen kasvun suhteen pitää jaksaa olla kärsivällinen.

Miten päädyit Kivalle?

Markkinoinnin pariin tupsahdin oltuani jo muutaman vuoden IT-firmassa business administratorin ja toimistopäällikön roolissa. Paikan auetessa yrityksen markkinointitiimiin pääsin saman tien tekemään kädet savessa digimarkkinoinnin tehtäviä hyvin laaja-alaisesti loistavan esihenkilön opastuksella.

Ennen Kivalle siirtymistä olin puolisentoista vuotta yrittäjänä tehden markkinointia etenkin IT- ja teknologia-alan yrityksille freelancerina. Pidin yrittämisestä sekä asiakkaistani todella paljon ja töitäkin riitti enemmän kuin tarpeeksi. Silti, kun aloitin keskustelut Kivan kanssa palkkatöihin siirtymisestä, en epäröinyt hetkeäkään.

Digimarkkinointi kätkee sisälleen hyvin monta eri osa-aluetta ja tiesin, että Kivan huippuosaajilta voisin oppia vielä paljon lisää. Täysin yksin kun on vaikea kehittyä, ainakaan yhtä nopeasti ja yhtä hyväksi.

Kivalle minut houkutteli erityisesti Kivan analytiikkaosaaminen. Koulutuksellinen taustani on biolääketieteen tekniikassa ja bioteknologiassa, joten minuun on iskostunut tarve mitata ja osoittaa tehtyjen toimenpiteiden järki ja arvo. Sen tarpeen me jaamme yhdessä koko Kivan tiimin kanssa, ja odotankin analytiikkaosaamiseni kehittyvän Kivalla aivan uudelle tasolle.

Kerro vielä mikä antaa sinulle vastapainoa työllesi?

Olen täysin hurahtanut alamäkipyöräilyyn, joten vapaa-ajallani minuun voi todennäköisimmin törmätä full-face kypärä päässä viipottamassa eri Etelä-Suomen alamäkipyöräilyn keskusten rinteitä alas. Siinä touhussa työasioita ei tohdi liiemmin mietiskellä, sillä fokuksen täytyy olla juuri siinä hetkessä, jotta vältytään henkilövahingoilta. Lisäksi arkea rytmittää kaksi lancashirenkarjakoiraamme Irma ja Riitta.

Haluatko kasvattaa liiketoimintaasi Kivan kanssa?

Venla ja Kivan tiimi auttavat sinua mielellään.

Jaa artikkeli: Kopioi linkki

Tagit: