Tervetuloa tiimiin, Geir Siirde!

Kategoriat

Uutiset, 24.9.2021

Minna Laurila
CEO

Kivan hakusanamainonnan tiimi vahvistui syyskuussa uudella jäsenellä. Saimme Geiristä kielitaitoisen ja runsaasti kansainvälistä kokemusta kerryttäneen huippuosaajan. Geir kannustaa asiakkaita kokeilemaan rohkeasti uutta testaamalla tuloksia -mentaliteetilla.

Geir, kerro miten päädyit työskentelemään digimarkkinoinnin pariin?

Suoritin osan yliopisto-opinnoistani Tanskassa, jossa pääsin digitaalisen markkinoinnin töihin erääseen verkkokauppaan. Siellä lähdin ensimmäistä kertaa tekemään hakusanamainontaa. Työ tuntui heti mielekkäältä ja tekemällä oppi nopeasti. Uskon, että monipuolisesta kielitaidostani oli alusta alkaen paljon apua hakusanamainonnassa. Puhun suomen lisäksi sujuvasti viroa, englantia, ruotsia ja saksaa. Myös tanskan kielen perusteet ovat hallussa. Kielitaidosta on ollut suurta hyötyä tällä alalla esimerkiksi kansainvälisesti toimivien asiakkuuksien kehittämisessä. Hakusanamainonnassa ei voi siirtyä uusille markkinoille käännöstyökalujen avulla, vaan on aina ymmärrettävä sanojen tarkat merkitykset ja osattava sovittaa ne kontekstiin. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että hakusanamainonta on minulle juuri oikea ala: siinä tekniset ja kielelliset haasteet kytkeytyvät toisiinsa uniikilla tavalla. 

Jos yritys harkitsee hakusanamainonnan aloittamista, mitä kertoisit heille.

Tällaisia tilanteita on tullut vastaan useampia. Sanoisin heille: jos ei testaa, ei voi tietää. Kannustaisin heitä lähtemään liikkeelle selvittämällä liiketoimintansa kannalta tärkeimmät avainsanat ja rakentamalla niiden pohjalta hakusanamainokset. Yksinkertaisesti lähteä rohkeasti kokeilemaan! Hyviä tuloksia voi saada suhteellisen pienilläkin budjeteilla. En kuitenkaan suosittele lähtemään liikenteeseen ihan hiluilla, vaan toimialakohtaisesti järkevillä budjeteilla. Olennaista on aina myös määritellä konversion arvo. Lenkkareita myydessä konversiosta ei pitäisi olla valmis maksamaan saman verran kuin kesämökkikaupassa. Loppukaneettina sanoisin vielä, että erityisesti B2B-kaupassa hakusanamainonta on yksi kustannustehokkaimmista kanavista saada hyviä liidejä. 

Miten pysyt kärryillä hakusanamainonnan jatkuvasti muuttuvasta maailmasta?

Se onkin todella tärkeää, koska hakusanamainonta kehittyy huimaa vauhtia. Seuraan viikottain alan gurujen blogeista ja uutiskirjeistä, mitä uutta Google on meille tuomassa. Yhtä mielenkiintoista on seurata, miten alalla reagoidaan Googlen ilmoittamiin muutoksiin ja uutuuksiin. Google esimerkiksi ilmoitti pari viikkoa sitten, että kesästä 2022 lähtien ETA-mainoksia ei voi enää luoda, eikä olemassa oleviin mainoksiin pysty tekemään muutoksia. Tällä muutoksella Google pyrkii ajamaan mainostajia RSA-mainoksien pariin. Tämä vaikuttaa mainostajien kontrollin määrään ja mainosten rakentamiseen. 

Mitä odotat Kivalta?

Tulin tänne oppimaan kokeneilta konsulteilta. Odotan siis innolla uuden tiedon hankkimista ja uusien taitojen kerryttämistä alan rautaisilta ammattilaisilta. Toivon myös, että pääsen käyttämään kielitaitoani ja kokemustani hakusanamainonnasta kansainvälisellä tasolla asiakkuuksien kehittämisessä. Pitkällä tähtäimellä haluan laajentaa osaamistani myös hakukoneoptimoinnin maailmaan.

Jaa artikkeli: Kopioi linkki

Tagit: