Kategoriat
Hakukoneoptimointi

Luulitko pärjääväsi ilman sisältömarkkinointia? – 5 syytä panostaa sisältöihin nyt


Tony Ahlqvist
8.10.2021

Sisällöt ovat monen yrityksen hyödyntämätön voimavara, jotka kannattaa viimeistään nyt ottaa markkinoinnin työkalupakkiin. Hyvillä sisällöillä ja suunnitelmallisella tekemisellä sisältömarkkinointi on tehokas tapa tavoittaa asiakkaat koko asiakaspolun varrella ja saada tuloksia. Sisältömarkkinointi vaatii keskittymistä sekä resursseja, mistä syystä monet yritykset jättävät sen vähemmälle huomiolle ja keskittyvät markkinoinnissa lähinnä mainontaan.

Jos kuvittelit pärjääväsi ilman sisältömarkkinontia, lue Kivan copy writing -konsultin Tony Ahlqvistin viisi painavaa perustetta siihen, miksi yrityksesi kannattaa panostaa sisältömarkkinointiin.

Artikkelissa keskitytään lähinnä verkkosivusisältöihin, mutta myös muut digitaaliset sisällöt kuten videot, webinaarit, uutiskirjeet ja sosiaalisen median postaukset kannattaa ottaa mukaan markkinoinnin sisältöstrategiaan.

See | Think | Do | Care -malli:
Ota sisällöt huomioon eri asiakaspolun vaiheissa

Sisällöillä on merkitystä eri asiakaspolun vaiheissa. Me Kivalla hyödynnämme markkinointiguru Avinash Kaushikin See, Think, Do, Care -mallia kun suunnitellemme markkinointia asiakkaillemme.

See-vaiheessa olevalle asiakkaalle kannattaa tarjota sisältöjä, jotka kiinnostavat mahdollisimman laajasti kaikkia potentiaalisia asiakkaita ja tutustuttavat yritykseen tai brändiin. Think-vaiheessa oleville kannattaa tarjota sisältöä, joka kannustaa kiinnostuneita asiakkaita tuotteen tai palvelun valitsemiseen tai hankkimiseen. Do-vaiheen asiakkaat ovat jo valmiita ostamaan ja tarvitsevat vahvistusta ostopäätökselle tai ohjeita helppoon ostamiseen. Care-vaiheen asiakkaat pidetään uskollisina ja sisällöillä, jotka sitouttavat tuotteisiin tai palveluihin ja kannustavat ostamaan lisää.

5 painavaa syytä panostaa sisältömarkkinointiin:

1. Sitoutat asiakkaasi ja kasvatat brändimielikuvaa

Olipa potentiaalinen tai nykyinen asiakkaasi missä vaiheessa asiakaspolkua vaan, hyödyllinen tai viihdyttävä sisältö antaa tarttumapinnan yritykseen ja sen brändiin. Sisältöjen kautta voit esiintyä oman toimialasi asiantuntijana ja siten vakuuttavana kumppanina ja luotettavien tuotteiden tarjoajana.

Laajalle yleisölle, see-vaiheessa kannattaa tuottaa sisältöä, joka tarjoaa tietoa yleisesti yrityksen toimialaan tai tuotteisiin liittyvistä aiheista. Jos esimerkiksi yrityksesi toimii elintarvikealalla, kannattaa esitellä sisältöjä vaikka terveellisestä ruokavaliosta tai tietyn juhlapäivän resepteistä.

Nykyisille asiakkaille care-vaihessa voi tarjota sisältöä, joka sitouttaa yrityksesi tuotteisiin ja palveluihin. Voit vahvistaa asiakasuskollisuutta sisällöillä esimerkiksi käyttövinkeinä tai huolto-ohjeina.

Kannattaa myös huomioida, että 65 % Google-hauista päätyy nolla-klikkiin. Tämä tarkoittaa, että käyttäjä löytää tarvitsemansa tiedon hakutuloksista ilman, että hän siirtyy hausta eteenpäin verkkosivuille. Oikein tuotettuna sisältönä, verkkosivusi nousee hakutulosten kärkeen ja yrityksesi tuote tai brändi saa näkyvyyttä ilman klikkauksiakin.

2. Saat hakukonenäkyvyyttä ja liikennettä sivuillesi

Hyvin suunniteltu ja tuotettu sisältö tuo kävijöitä verkkosivuillesi ja hakusanaoptimoinnin kautta tavoitat aidosti kiinnostuneita asiakkaita eri ostopolun vaiheissa. Sivuston tekniset ominaisuudet kuten nopeus, kuvien nimeäminen ja sivustorakenne ovat tärkeitä seikkoja, mutta laadukkaan sisällön merkitystä ei kannata väheksyä.

Mitä pidempään verkkosivun sisältöä luetaan ja selataan, sitä paremmin se sijoittuu hakutuloksissa. Jos sivun sisältö on laadukasta, siihen myös linkitetään muilta sivustoilta, mikä lisää sisällön sijoittumista hakukoneiden tuloksissa.

Yleisimmät termit ovat usein vahvasti kilpailtuja ja siksi sijoittuminen kärkisijoille voi olla vaikeaa. Kannattaakin tuottaa kiinnostavia sisältöjä myös long-tail-hakusanoilla. Jos vaikka hakusana “kotisiivous” on vahvasti kilpailtu, kannattaa optimoida sisältöä muodostamalla sisältösivu esimerkiksi “edullinen kotisiivous Järvenpäässä” hakusanoilla.

Muista myös, että kilpailijasi tekevät aktiivisesti hakusanaoptimoitua sisältömarkkinointia. Jos kilpailijasi sijoittuvat hakutuloksissa sinua ennen, he saavat myös enemmän liikennettä verkkosivuilleen ja jäät ilman näitä liidejä ja kauppoja. Hakukoneanalytiikan työkalujen avulla voit tehdä vertailuja kilpailijoiden sisältöjen sijoittumiseen ja miettiä omaa strategiaasi.

3. Saat liidejä ja kasvatat konversiota

Yhä useampi kuluttaja, B2B-päättäjä ja työnhakija tutustuu yritykseen ja sen tuotteisiin hakukoneiden kautta. Jopa 80 % ostoksista alkaa internet-haun kautta ja siksi on tärkeää itse hallita mitä yrityksestäsi löytyy hakutuloksissa.

Voit tehdä käytännön testin oman yrityksesi kohdalta kirjoittamalla Googlen hakuun “kokemuksia xxx tuotteesta / yrityksestä”.

Jo pelkän liikenteen saaminen verkkosivuillesi kiinnostavien sisältöjen avulla on kannattavaa see ja think -vaiheissa olevien asiakkaiden tavoittamiseksi. Bisneksen kannalta verkkosivuvierailut tulisi kuitenkin kääntää liideiksi ja konvertoida kaupaksi. Siksi sivun sisällön ja ulkoasun suunnittelu on tärkeää ja sisältöjen pitää olla helposti luettavia ja kannustaa tuotteiden pariin ja ostamaan.

Liidit ovat tärkeitä B2B-yrityksille, mutta myös kuluttajakaupassa. Tarjoamalla aidosti hyödyllistä tai viihdyttävää tietoa sisältöjen kautta asiakkaasi kokee saavansa vastinetta yhteystietojen luovuttamisesta. Omien kanavien hyödyntäminen nousee entistä tärkeämpään rooliin myös evästekäytäntöjen muutosten myötä ja siksi asiakkaat kannattaa sitouttaa omiin kanaviin mielekkäällä sisällöllä.

4. Saat sisältöä mainontaan ja muihin kanaviin

Facebook, Twitter, LinkedIn ja muut sosiaalisen median kanavat ovat erinomaisia sisältömarkkinoinnin kanavia. Samoin uutiskirjeen avulla tavoitat olemassa olevia asiakkaita tehokkaasti. Yhdellä some-postauksella tai uutiskirjeen uutisella ei kuitenkaan saa avattua sisältöjä pintaa syvemmälle ja siksi verkkosivuille tuotettu sisältö toimii hyvin jaettavaksi muihin kanaviin. Esimerkiksi yrityksen Facebook-sivulla tehty postaus ja linkki artikkeliin toimii hyvin jo ilman mainontaakin sitouttamaan asiakkaita. Sosiaalisen median kanavissa jaettua sisältöä voi myös hyödyntää hyvin mainonnassa.

Verkkosivujen mielenkiintoinen sisältö kannattaa hyödyntää myös Googlen hakusana- ja bannerimainonnassa. Hyvä verkkosivujen sisältö lisää myös Google-mainonnan tehoa, sillä se vaikuttaa mainonnan laatupisteisiin. Vaikka kilpailijasi mainostaisi samoilla hakusanoilla, saat parempaa ja edullisempaa näkyvyyttä, kun mainostettavan sivun sisältöön on kiinnitetty huomiota.

5. Sisältömarkkinointi tuo säästöjä markkinointikuluihin

Sisältömarkkinointi itsessään ei maksa mitään jos siihen ei käytetä mainontaa. Aktiivinen sisältöjen tuottaminen kuitenkin vaatii taitoa ja resursseja sekä usein ulkopuolelta ostettua apua.

Analytiikan avulla voidaan seurata sisältömarkkinoinnin mittareita ja toimenpiteiden tuloksia ja tavoitteiden toteutumista. Sisältömarkkinointi ei korvaa maksettua mainontaa, mutta seuraamalla sisältömarkkinoinnin tuloksia, voit vähentää mainosbudjettia maksetun mainonnan osalta.

Sisältömarkkinointiin kannattaa ottaa kumppani

Vain harvassa organisaatiossa on henkilöresursseja sisältömarkkinoinnin tuotantoon. Jos sisältöjä tuotetaan oman työn ohessa, saattavat muut työt ajaa sisältöjen ohi ja pitkäjänteinen tekeminen kärsii. Sisältömarkkinointi vaatii myös taustalle analytiikkaa ja sisältömarkkinoinnin strategian sekä ymmärtämystä asiakkaan liiketoiminnasta.

Sisällöt kannattaa sitoa myös mainontaan, jolloin kumppaniksi kannattaa valita toimija, joka pystyy huolehtimaan myös Google- ja some-mainonnasta.

Kiva on Suomen nopeimmin kasvavia, vaativaan analytiikkaan ja digitaa­liseen markkinoin­tiin, keskittyviä yhtiöitä. Digitaalisessa liiketoiminnassa menestyminen vaatii vuosi vuodelta enemmän osaamista. Kiva-mallimme avulla autamme asiakkaitamme kehittymään ja moninkertaistamaan digitaalisten palveluiden tuottoja. Sisältömarkkinoinnissa Kivan asiakkaat ovat saavuttaneet erinomaisia kasvulukuja.

Haluatko kuulla lisää sisältömarkkinoinnista ja Kivan palveluista.