Sisältömarkkinointi – mitä se on ja miten siinä onnistuu?

Kategoriat

Hakukoneoptimointi, Sisältömarkkinointi | Päivitetty 24.2.2023

Reeta Reivinen
Senior Consultant, Content Lead

Sisältömarkkinointi on yksi viime vuosien ahkerasti viljellyistä trendisanoista. Mutta kyseessä ei ole ohimenevä trendi: sisältömarkkinointi on tullut jäädäkseen. Sisältömarkkinointi tarkoittaa eri yrityksille eri asioita: tietynlaisia sisältöjä tietyissä kanavissa tietyille kohderyhmille. Mutta yhteistä kaikille on se, että sisältömarkkinointi on strateginen markkinoinnin osa-alue, joka vaatii resursseja ja sitoutumista. Pitkäjänteisyys kannattaa: onnistunut sisältömarkkinointi sitouttaa asiakkaita, vahvistaa brändiä ja näkyy viivan alla. Mitä sisältömarkkinointi tarkoittaa sinun yrityksellesi ja miten varmistaa siinä onnistuminen? Lue lisää!

Mitä on sisältömarkkinointi?

Sisältömarkkinointi on yksinkertaisesti sanottuna markkinointia sisällöillä: tekstillä, kuvalla ja videolla. Sisältömarkkinointi sekoitetaan usein copywritingiin, mutta tosiasiassa ne eivät ole toistensa synonyymit. Copywriting on myyvän sisällön, kuten mainostekstien kirjoittamista. Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on luoda lukijalleen tai katselijalleen arvoa: opastaa, informoida, selittää, viihdyttää, sitouttaa. Sisältömarkkinoinnin esimerkki: esittely uudesta toimitusjohtajasta yrityksen nettisivuille. Toinen sisältömarkkinointiesimerkki: ilmainen kokeilukuukausi suoratoistopalvelussa. Sisältömarkkinointi kattaa myös esimerkiksi artikkelit, uutiskirjeet, e-kirjat, podcastit ja webinaarit – jokainen voi löytää laajasta repertuaarista itselleen sopivat kanavat ja alustat.

Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on luoda lukijalleen tai katselijalleen arvoa.

Sisältömarkkinointi on jatkuvasti yleistyvä tapa tehdä markkinointia. Siihen on vaikuttanut muun muassa Internet, digitalisaatio ja hakukoneet. Mieti, mitä kaikkea olet viimeisen viikon aikana etsinyt Googlesta tai muusta hakukoneesta. Luku ei todennäköisesti mahdu kahden käden sormiin. Ja kyllä – joku on kirjoittanut nämä tekstit – muun muassa tämä on sisältömarkkinointia.

Sisältömarkkinointi hakukoneoptimoiduilla teksteillä

Kun etsit hakukoneesta neuvoa pyykkietikan oikeaoppiseen käyttöön, vinkkejä smokey eye -meikkiin tai reseptiä avokadopastaan, et välttämättä tule aktiivisesti miettineeksi, minkä brändin vastauksen valitset. Tärkeintä on, että vastaus on hyödyllinen ja pääset pyrkimyksessäsi eteenpäin. Mutta ei ole sattumaa, että juuri tämän brändin ohjeella tehty avokadopasta päätyi lautasellesi. Todellisuudessa näyttösi takana bittiavaruudessa käy kova vilinä: brändit pyrkivät kiipeämään hakukoneiden tikapuita pitkin ylöspäin päästäkseen ensimmäisen kymmenen hakutuloksen joukkoon ja sinun näytöllesi.

Kilpailu näistä ensimmäisen sivun paikoista on kovaa. Ja ottelijoina tässä kisassa ovat hakukoneoptimoidut tekstit, kuten ohje pyykkietikan oikeaoppiseen käyttöön, vinkit smokey eye -meikkiin tai resepti avokadopastaan. Tässäkään mittelössä määrällä yksin ei pärjää, vaan kuten kaikkien tekstien, hakukoneoptimoitujen tekstien on oltava laadukkaita, lukijalleen arvokkaita. Mihin kysymyksiin meidän asiakkamme etsivät vastauksia hakukoneista? Olemmeko me vastanneet näihin kysymyksiin nettisivuillamme hakukoneoptimoiduilla tekseillä. Näitä asioita kannattaa miettiä, koska hyvien paikkojen saavuttaminen hakutulossivuilla ei johda pelkästään brändin näkyvyyden kasvuun, vaan on usein havaittavissa viivan alla pitkällä tähtäimellä.

Olemmeko me vastanneet asiakkaidemme etsimiin kysymyksiin nettisivuillamme?

Sisältömarkkinointi tarkoittaa sitoutumista sisällöntuotantoon

Yksi yleisimmistä harhakäsityksistä sisältömarkkinoinnista on, että se on kertaluontoinen projekti, joka “suoritetaan loppuun”. Tehdään yksi avainsana-analyysi, jossa selvitetään asiakkaita kiinnostavat aiheet. Sitten kirjoitetaan ja julkaistaan nämä sisällöt, otetaan mukava asento ja jäädään odottelemaan huimaa myyntipiikkiä. Valitettavasti sisältömarkkinoinnissa ei ole nopeita voittoja, vaan se vaatii pitkän tähtäimen sitoutumista sisällöntuotantoon. Sisältömarkkinointi tarkoittaa nimittäin ajattelutapaa, jossa sisällöt nähdään stategisesti. Tuloksia saa – ja pitää! – odottaa ja tavoitteet kannattaa määritellä tarkasti. Mutta pitää muistaa, että sisältömarkkinointi on kestävyyslaji.

Haasteena on, että sisällöille ei allokoida riittävästi aikaa.

Toinen sisältömarkkinoinnin sudenkuoppa on se, että nähdään kyllä sisältöjen – kuten hakukoneoptimoitujen tekstien – merkitys, mutta niille ei allokoida riittävästi aikaa. Ne ovat työlistalla, mutta muut “kiireisemmät” ja “tärkeämmät” tehtävät pyyhkäisevät sisältöjen ohi kerta toisensa jälkeen. Osuvat aiheet hakukoneoptimoiduille teksteille ja muille sisällöille ovat miettitynä, mutta puolen vuoden jälkeen huomataan, ettei yhtäkään olla kirjoitettu. Sisältömarkkinoinnissa ollaan edelleen aloituspisteessä.

Sisältömarkkinointi on hyvin tärkeää myös B2B-sektorilla!

Kolmas sisältömarkkinoinnin harhaluulo on, että se on olennaista vain kuluttajamarkkinoilla. Näin ei kuitenkaan ole, vaan sisältömarkkinointi B2B-sektorilla on myös hyvin tärkeää. Pyykkietikan käytön, meikkiohjeiden ja pastareseptien lisäksi, ihmiset – nämä samat ihmiset – tekevät hakukonehakuja myös työminänä. Mitä välineitä tehtaalle kannattaisi ostaa ensi kvartaalissa? Mitä ohjelmistoja meidän pitäisi päivittää? Tai vaikka: miten meidän yrityksemme voisi menestyä sisältömarkkinoinnissa? Myös sisältömarkkinoinnissa B2B:ssä tavoitteet tulee asettaa tarkasti ja niitä tulee seurata. Tavoitteet voivat esimerkiksi osallistuminen ajankohtaisiin keskusteluihin, kotisivujen liikennemäärän kasvattaminen, laadukkaiden liidien kerääminen ja myynnin kasvattaminen.

Sisältömarkkinoinnissa voi onnistua vain jos sitä tekee. Siksi on tärkeää löytää sisältömarkkinointiin tarvittavat resurssit: ammattikirjoittaja, analytiikkaymmärrystä sekä eri kanavien tuntemusta.

Haluatko sinä vauhdittaa yrityksesi kasvua sisältömarkkinoinnilla?

Jaa artikkeli: Kopioi linkki