Kategoriat
Uutiset

Tervetuloa tiimiin Julius Jansson!

Kivalla helmikuussa Social Media Leadinä aloittanut Julius Jansson tietää miten somemainonnalla saadaan tuloksia. Hänellä on yli kymmenen vuoden kokemus erilaisten yritysten somemainonnan kehityksestä. Kivalla Juliuksella on tärkeä rooli somemainonnan palveluiden kehittämisessä osana kokonaisvaltaista digitaalisen markkoinnin ostopolkua.

Mikä on tärkeintä somen parissa työskennellessä?

Tärkeintä on ihmisymmärrys. Täytyy olla utelias ja kiinnostunut siitä, miten erilaiset ihmiset käyttävät sosiaalista mediaa. Asiakasymmärrystä tulee myös jatkuvasti ylläpitää ja päivittää. Somessa uusia ilmiöitä nousee jatkuvasti: niistä pitää olla nopeasti kärryillä ja miettiä, miten ne tulevat vaikuttamaan asiakkaan toimialalla.

Minkälainen sinun urapolkusi on ollut? 

Jo lukioikäisenä minulla oli takaraivossani alustava ajatus media-alalle pyrkimisestä. Olin silloin kiinnostunut valo- ja videokuvauksesta. Vähän myöhemmin ajattelin, että haluan graafiseksi suunnittelijaksi ja opiskelin visuaalispainotteisella linjalla AMK:ssa.

Jossain vaiheessa digitaalinen markkinointi ja -viestintä alkoivat kuitenkin tuntua houkuttelevammalta ja kannattavammalta suunnalta. Alkuun pääsin opettelemalla asioita itse, ja ensimmäisiin alan töihin pääsin kiinni freelancerina kymmenen vuotta sitten. Siitä lähtien olen tehnyt töitä monella digimarkkinoinnin osa-alueella. Digimarkkinointi sopii minulle muun muassa sen takia, että opettelen mielelläni itse tekemään asioita käytännössä. Mielestäni digimarkkinointi onkin tietynlainen käsityöläisammatti. Ei riitä että osaa teoriaa, vaan järjestelmiä pitää osata operoida ja tuntea niiden lainalaisuudet.

Mitkä ovat yleisimmät sudenkuopat joihin yritykset lankeavat omassa sometekemisessään? Miten ne vältetään? 

Markkinointiteknologia kehittyy niin nopeasti, että monilla yrityksillä on täysi työ pysyä perässä. Voi käydä niin, että juuri kun ollaan omaksuttu digimarkkinoinnin alkuperäiset “totuudet”, pitäisikin ryhtyä ajattelemaan uudella tavalla.

Digimarkkinointi on tarkkaan mitattavaa ja kohdennettavaa. Mutta vaikka mittarit olisivat kohdillaan ja kohderyhmät tarkkaan määriteltyä, kasvua ei silti aina synny. Yksi syy tähän voi olla algoritmeissa. Tehokkaat algoritmit ovat hyviä löytämään ihmiset, joita mainostajan asia kiinnostaa eniten. Siinä voi päätyä tavoittelemaan asiakkaita, jotka ostaisivat muutenkin, eikä oikeaa kasvua synny. Sosiaalisessa mediassa, mikä tarkoittaa nykyään käytännössä suurinta osaa Internetistä, tämä sudenkuoppa on vältettävissä ennen kaikkea keskittymällä hyviin sisältöihin. 

Pelkkä täytesisältö tai taktinen tuotemainonta ei sellaisenaan riitä. Sen sijaan tulisi miettiä, mikä on se tarina jonka haluamme kertoa. Tarinan täytyy olla kiinnostava, luovan idean iskevä ja toteutuksen laadukas. Kun sisällöt ovat kunnossa niin uusia kuin nykyisiäkin asiakkaita varten, seuraava askel on hankkia niille näkyvyyttä mainonnalla. Mainonnan kohdennuskeinot täytyy tuntea niin tarkkaan, että mainostaa tietoisesti, oikealla viestillä niin uusille kontakteille kuin vanhoille asiakkaillekin. 

Miksi halusit tulla Kivalle töihin? 

Entinen kollegani kehui Kivaa, jonne hän oli siirtynyt hommiin… ja nyt olemme jälleen kollegoita! Kiva on eteenpäin menevä, sopivan organisoitunut yritys, jossa on töissä pitkän linjan ammattilaisia. Minua houkuttelivat erityisesti hyvät kehitysnäkymät ja tulevaisuudensuunnitelmat.