Tervetuloa tiimiin Outi Aramo!

Kategoriat

Uutiset | Päivitetty 27.6.2023

Tony Ahlqvist
Consultant, Content Marketing

Tammikuussa Kivalla aloittaneella Outilla on yli 20 vuotta työkokemusta digitaalisten palveluiden kehittämisestä eri toimialoilta ja erikokoisista yrityksistä. Hän toi mukanaan Kivalle vahvaa ajankohtaista analytiikkaymmärrystä.

Analytiikan lisäksi Outi painottaa kaikessa tekemisessään asiakaslähtöisyyttä ja verkkopalvelun käyttäjän näkökulmaa. Hän uskoo, että verkkopalveluiden kehityksessä tärkeintä onkin juuri kävijöiden ja käytöksen mittaaminen.

Miten päädyit analytiikan pariin, Outi?

Tein 2000-luvun alussa paljon verkkopalveluiden käyttäjä- ja käytettävyystutkimusta. Siinä pääsi seuraamaan, kuinka käyttäjät turhautuvat huonojen käyttöliittymien kanssa, ja kehittämään parannuksia ongelmakohtiin. Se oli silmiä avaavaa. Tällaisilla laadullisilla tutkimuksilla on kuitenkin haasteensa. Ne ovat hyvin kalliita ja hyvin kapea-alaisia: tietoa kertyy rajatuista asioista rajatulla kohderyhmällä tietyllä aikaikkunalla.

Ala oli kuitenkin murroksessa ja verkkoanalytiikka kehittyi vauhdilla. Vuonna 2005 Google lanseerasi helposti käyttöönotettavan, kustannustehokkaan ja nykyisin suursuosiota nauttivan Google Analyticsin. Näinä aikoina myös minä innostuin analytiikasta: se tuo konkreettisina lukuina näkyväksi ison käyttäjäjoukon toimintaa verkkopalvelussa. Käyttäjäkeskeisyys onkin aina ollut lähestymiskulmani analytiikkaan. Miten analytiikkaa hyödynnetään paremman käyttökokemuksen rakentamiseksi? Vastaus tähän kysymykseen on avain tulokselliseen verkkoliiketoimintaan.

Miksi analytiikka on niin tärkeää?

Analytiikka ei sellaisenaan ole tärkeää, se ei siis ole itseisarvo. Pelkkä tiedon kahmiminen ei tee verkkopalvelusta parempaa. Mutta me ihmiset, jotka kehitämme verkkopalveluita, tarvitsemme kehittämisen tueksi tietoa siitä mikä toimii ja mikä ei toimi.

Tämä tieto kertyy tällä hetkellä näppärimmin verkkoanalytiikan avulla. Analytiikka ei vastaa kaikkiin kysymyksiin, mutta auttaa verkkopalvelun kehittäjiä tunnistamaan kehityskohteita ja antaa palautetta jo tehdystä työstä. Samalla palveluiden omistajat saavat arvokasta tietoa päätöstensä tueksi, kun he suunnittelevat tulevia toimenpiteitä.

Miksi Kiva?

On hienoa työskennellä suomalaisessa asiantuntijayrityksessä, jossa on tuttuja, erittäin kokeneita osaajia. Ja myös joukko minulle uusia työkavereita. On kuin olisin tullut kotiin pitkältä reissulta!

Kivan henki on minulle sopiva: haluamme olla luotettavia, rehtejä ja avoimia niin toisiamme kuin asiakkaitamme kohtaan. Teemme mitä lupaamme ja kannamme vastuun. Olemme asiakkaidemme kanssa tiiviissä yhteistyössä, ja se vie molempia osapuolia eteenpäin tällä erittäin vauhdikkaasti kehittyvällä alalla.

#kiva #kivatullatöihin #analytiikka #googleanalytics

Tervetuloa Kivaan tiimiin Outi! ?