Kategoriat
Web-analytiikka

Case Clausion: Nettisivujen kävijämäärät huimaan kasvuun ja harppaus hakukonenäkyvyydessä


Reeta Reivinen
28.5.2021

Toivotko lisää liikennettä nettisivuillesi? Näin se käy!

Älykkäitä talousohjauksen ratkaisuja tarjoavan Clausionin markkinointi totesi viime keväänä, että heidän verkkosivujensa liikenne oli tavoitteisiin nähden vähäistä ja että hakukonenäkyvyydessä oli myös runsaasti parantamisen varaa. Clausion valitsi yhteistyökumppanikseen Kivan, ja aloitimme heti vuoropuhelun markkinoinnin tehostamiseksi. Päädyimme ratkaisuun, joka johti huikeaan kasvuun nettisivujen kävijämäärissä sekä parempaan hakukonenäkyvyyteen. Seuraavaksi kerromme tarkemmin lähtötilanteesta, ratkaisusta ja tuloksista.

Haaste

Clausion tarjoaa asiakkailleen helppokäyttöisiä ja intuitiivisia ratkaisuja muun muassa raportointiin ja ennustamiseen sekä konsulttipalveluja näiden ratkaisujen käyttöön. Noin vuosi sitten Clausionilla huomattiin, että heidän nettisivunsa eivät toimineet tarpeeksi tehokkaasti.

Saitilla oli muun muassa teknisiä haasteita kuten se, että sivut latautuvat turhan hitaasti ja sisällön päivittäminen oli myös todella verkkaista. Lisäksi sivukävijöitä ei ollut tarpeeksi, mikä johtui osaltaan siitä, ettei sisältöjä ollut optimoitu hakukonenäkyvyyden kannalta ja toisaalta myös siitä, että Clausionin sijoitus hakukoneissa ei ollut tarpeeksi korkea.

Hakukoneoptimoidut verkkosivut sisältävät paljon ajankohtaista sidosryhmille arvokasta sisältöä. Hakukoneoptimoinnin prosessissa selvitetään ensin, mitä yrityksen toimintaan liittyviä vastauksia sidosryhmät etsivät hakukoneesta ja mitkä teemat tai aiheet heitä yrityksen toimialan ympäritä kiinnostavat. Mistä aiheesta käydään keskusteluja ja mihin näistä keskusteluista me haluamme vastata? Nämä vastaukset ovat sisältöjä kuten tuotesivuja, blogeja ja artikkeleita yrityksen nettisivuilla. Hakukoneoptimointia voidaan kustannustehokkasti tukea hakusanamainonnalla. Kun sidosryhmille relevantit teemat ja avainsanat ollaan tunnistettu, hakusanamainonnalla varmistetaan, että yrityksen viestit ovat näkyvästi esillä hakukoneessa näillä valituilla avainsanoilla.

Tavoitteet

Nettisivut toimivat Clausionin tunnettuuden kasvattajana, ja ne ovat myös tärkeä väylä uusasiakashankintaan. Sen takia ratkaisu haluttiin löytää nopeasti. Tavoitteena oli korjata nettisivujen tekniset haasteet, kuten hidas latausaika, mahdollisimman nopeasti. Tärkeimpänä tavoitteena oli tuplata verkkosivujen kävijämäärä seuraavan vuoden aikana ja mielellään nousta Googlen ensimmäiselle hakutulossivulle tärkeimmillä hakusanoilla. Nämä tavoitteet näkyisivät suoraan myös saatujen liidien määrässä ja lopulta liikevaihdossa.

Ratkaisu

Yhteistyö Kivan kanssa aloitettiin maaliskuussa 2020. Kivan tiimi rupesi hetki purkamaan haastetta kahdesta päästä: tarkastelemaan Clausionin nettisivujen teknistä toimivuutta sekä suunnittelemaan hakusanamainontaa. Verkkosivun latausnopeutta saatiin pikaisesti nostettua. Sen jälkeen käynnistettiin hakusanamainonta, jonka kautta saatiin tehokkaasti kasvatettua Clausionin kotisivuille tulevan liikenteen määrää. Sivustouudistustiimissä oli Kivan lisäksi mukana käyttäjäkeskeisiin ja näyttäviin verkkosivustoihin erikoistunut MEOM. He vastasivat Clausionin uusien nettisivujen erinomaisesta käytettävyydestä, ketterästä ylläpidosta ja raikkaasta brändin mukaisesta ilmeestä. Oli todella mukavaa tehdä töitä yhdessä, yhtenäisenä asiantuntijatiiminä, joka suhtautui kunnianhimoisesti määriteltyihin tavoitteisiin.

Tällä hetkellä Kivalla tuotetaan Clausionin sivulle uusia sisältöjä, joiden tarkoituksena on nostaa yritys Googlen hakutulosten kärkeen. Sisällöt tuovat sivuille lisää liikennettä ja niillä myös vastataan sidosryhmiä askarruttaviin kysymyksiin ja otetaan kantaa alan ajankohtaisiin asioihin.

Tulokset

Verkkosivuille tulevan liikenteen määrä ylitti kaikkien odotukset. Clausionin verkkosivuilla oli vuonna 2020 yli 90% enemmän liikennettä kuin edellisenä vuonna. Myös hakukonenäkyvyys on parantunut huomattavasti vuoden aikana. “Erinomaisten tulosten lisäksi olemme todella tyytyväisiä Kivan työskentelymalliin”, kertoo Clausionin markkinointipäällikkö Eeva Larkiala. “Meillä on tapaaminen joka toinen viikko. Saamme siis aktiivisesti asiantuntijavinkkejä siihen, miten markkinointia voidaan tehdä paremmin ja tehokkaammin. Ajantasaisesta Datastudion dashboardista voimme lisäksi aina itse tarkistaa viimeisimpiä tuloksia ja pitää jatkuvasti tilannekuvaa yllä.”

Linkedin_kommentti_yhteistyö

Clausionin ja Kivan yhteistyö jatkuu ja kehittyy. Hyvin alkanut sisällöntuotanto ja hakukoneoptimointityö jatkuvat. Kiva tulee myös olemaan aktiivisesti mukana Clausionin laajentaessa toimintaansa Ruotsin markkinoille.

Haluatko kuulla, miten saat lisää verkkosivuliikennettä?
Ota yhteyttä