Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi on muutakin kuin avainsanojen lisäämistä nettisivuille

Kivan hakukoneoptimointikonsultit auttavat sinua tavoittamaan potentiaaliset asiakkaasi ja kasvattamaan liiketoimintaasi.

Tekniikka kuntoon hakukoneita varten

Jatkuvan SEO-työn lähtökohtana on tarkistaa ensin sivuston tekninen toteutus, jotta verkkosivun sisällöt ovat hakukoneiden löydettävissä. Sisältöjen indeksoinnin lisäksi tekniset muutokset vaikuttavat myös sivuston latausnopeuteen ja käytettävyyteen, nopeusoptimointi auttaa koko sivustoa ja parantaa asiakaskokemusta sivun kävijöille.

Muutokset optimoinnissa parantavat siis kaikkien markkinointikanavien tehokkuutta.

Lista tärkeimmistä teknisistä SEO-optimoinneista:

  • Sivuston nopeus: Sivuston nopeus on yksi tärkeimmistä teknisistä ominaisuuksista, sillä se vaikuttaa suoraan käyttäjäkokemukseen ja hakukonenäkyvyyteen. Hakukoneet arvostavat nopeita sivustoja, joten sivuston nopeus tulee optimoida mahdollisimman hyvin.
  • Turvallisuus ja luotettavuus: SSL-sertifikaatti takaa sivuston turvallisuuden ja salaa tiedonkulun käyttäjän ja sivuston välillä. Hakukoneet arvostavat SSL-sertifikaattia sivuistoilla, joissa tehdään ostoksia tai lähetetään esimerkiksi tarjouspyyntöjä sekä henkilötietoja.
  • Mobile-first design: Yli puolet kaikista verkkosivujen käyttäjistä käyttää mobiililaitteita, joten sivuston mobiiliystävällisyys on tärkeää sekä käyttäjäkokemuksen että hakukonenäkyvyyden kannalta. Mobile-first design tarkoittaa, että sivusto on suunniteltu ensisijaisesti mobiililaitteille.
  • URL-rakenne: Selkeä ja looginen URL-rakenne tekee sivuston navigoinnista helppoa niin käyttäjälle kuin hakukoneillekin. URL-rakenne tulisi olla selkeä, informatiivinen ja sisältää avainsanoja, joilla halutaan liikennettä kasvattaa.
  • Sivuston sisäinen linkitys: Sisäinen linkitys tarkoittaa linkkien lisäämistä sivuston eri sivujen välillä. Sisäinen linkitys auttaa käyttäjiä navigoimaan sivustolla ja hakukoneita ymmärtämään sivuston rakennetta ja tärkeysjärjestystä. Onhan tärkeimmät konversioita tuovat sivusi mukana navigaatiossa ja optimoitu juuri oikeille hakusanoille?
  • Meta tietojen optimointi: Tekninen optimointi tarkoittaa sivuston koodin optimointia ja varmistamista, että se näkyy hakukoneissa oikein. Tekninen optimointi sisältää esimerkiksi sivuston header-tiedot, meta-tiedot, kuvien alt-tagit, schema-tiedot ja muut tekniset palvelinasetukset.

SEO ystävällinen sisältö sivuilla ja sisältömarkkinointi

Miten sisältö vastaa käyttäjän tekemään hakuun? Hakukoneella halutaan vastaus johonkin kysymykseen. Jos hakija ei löydä vastausta hakutulosten joukosta, hän tekee uuden tarkemman haun erilaisilla hakusanoilla.

Verkkosivuston sisällön täytyy vastata tähän käyttäjän tekemään hakulausekkeeseen. Koska ihmiset ovat luovia ja keksivät joka päivä satoja uusia hakuja, on laadukkaalla ja monipuolisella sisällöllä suuri merkitys hakukoneliikenteen kasvattamiseksi.

Hakukoneet arvioivat sisällön merkitystä ja laadukkuutta käyttäjän hakutermien kanssa. Mitä paremmin sivuston sisältö vastaa käyttäjän tekemään hakuun, sitä suuremmaksi sivuston hakukonenäkyvyys voi kasvaa.

Hyvän ja informatiivisen sisällön lisäksi optimoinnin tavoitteena on saada kävijä tekemään haluttu tavoite sivuilla. Usein tämä tavoite on myydä kävijälle palvelu tai tuote, mutta se voi olla myös yrityksen brändin rakentamista tai ajatusjohtajuuden luomista.

Ennenkuin yritys voi myydä uudelle kävijälle tuotetta, täytyy rakentaa luottamus yrityksen ja asiakkaan välille. Tämä voi tapahtua esimerkiksi pyytämään kävijää tilaamaan uutiskirje, jossa yritys lähettää tärkeää ja ajankohtaista sisältöä omalta alalta.

Kivan jatkuva hakukoneoptimointi palvelu ottaa huomioon myös mitä sivuston kävijä tekee sivustolle saapumisen jälkeen. Meille ei riitä, että sivusto nousee hakutuloksissa ja saa lisää liikennettä.

Hakukonekävijöiden pitää kasvattaa ja tukea yrityksen liiketoimintaa.

Tämä voidaan saavuttaa eri tavoilla, kuten:

  • Houkutteleva ja informatiivinen sisältö: Sisällön on oltava kiinnostavaa ja tarpeeksi informatiivista, jotta kävijä viettää aikaa sivustolla. Laadukkaat ja informatiiviset sisällöt auttavat myös sivustoa sijoittumaan korkeammalle hakutuloksissa.
  • Selkeä ja houkutteleva CTA: Sivulla pitäisi olla selkeä Call-to-Action (CTA) -elementti, joka kannustaa kävijöitä tekemään haluttu toiminto, kuten tilaamaan uutiskirjeen tai pyytämään lisätietoja palvelusta.
  • Käyttäjäystävällinen käyttöliittymä: Käyttöliittymän on oltava helppokäyttöinen ja käyttäjäystävällinen, jotta kävijät voivat helposti navigoida sivustolla ja löytää etsimänsä tiedot. Tässä linkitys tarkentaviin artikkeleihin on tärkeässä roolissa.
  • Nopea latausaika: Sivun latausaika on erittäin tärkeä tekijä kävijöiden sitoutumisessa sivustolle. Pitkät latausajat voivat johtaa kävijöiden lähtöön sivustolta ja heikentää sivuston hakukonenäkyvyyttä.
  • Hakukoneoptimoitu sisältö: Sivuston sisällön on oltava hakukoneoptimoitua, jotta hakukoneet voivat indeksoida sivun sisällön ja sijoittaa sen korkeammalle hakutuloksissa. Tiedätkö mitä hakusanoja asiakkaasi käyttävät? Tässä auttaa Kivan avainsanatutkimus ja kilpailija-analyysi.

Jos haluat lisää selkeitä ja konkreettisia vinkkejä oman sivusi hakukoneoptimointiin, tilaa Kivan uutiskirje:

×

Tilaa Kivan uutiskirje

Huomioita, näkökulmia ja tietoa digimarkkinoinnista ja analytiikasta.

Nimi(Pakollinen)
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Mitä muuta hakukoneoptimointi on?

Optimointi ei lopu vain oman sivun hakukoneoptimointiin. Hakutuloksissa on useampia tuloksia, joihin voidaan vaikuttaa optimoimalla myös muita yrityksen sivuja sekä profiileja. Hakutulokset myös monipuolistuvat jatkuvasti ja käyttäjälle tarjotaan erilaisia tuloksia perinteisten tekstilinkkien lisäksi.

Videot ovat nykyään yleisiä hakutuloksissa ja niitä näytetään niin Youtubesta kuin Facebook-sivuiltakin. On tärkeä tietää millä hakusanoilla tulee video-listauksia hakutuloksiin, jotta niitä voidaan optimoida ja seurata näkyvyyttä myös muilla sivuilla kuin yrityksen oman sivun osalta. Samalla kannattaa muistaa että myös videoalustat sisältävät omia hakukoneita. Youtubesta on tullut toiseksi suosituin hakukone Googlen jälkeen, joten omien videoiden optimoiminen on tärkeä osa kokonaisvaltaista hakukoneoptimointia.

Yritykset voivat myös julkaista tekstejä monissa muissa medioissa ja myös nämä usein indeksoituvat hakukoneisiin. Muilla sivuilla julkaistujen tekstien osalta on tärkeää, etteivät ne vahingoita omalla sivulla julkaistavien tekstien näkyvyyttä.

Google ja muut hakukoneet haluavat näyttää aina yksilöllistä sisältöä, joten saman tekstin julkaiseminen toisella sivustolla voi estää kokonaan yrityksen oman sivujen näkymistä hakukoneissa. Hakukoneoptimointi koskettaa siis muitakin henkilöitä kuin vain markkinointia tekeviä yrityksen sisällä.

Workshopit ja koulutukset ovat olleet hyvä keino saada muille henkilöille tärkein tieto mitä jokaisen pitää tietää hakukoneoptimoinnista. Jos SEO-koulutus kiinnostaa, niin kannattaa kysyä lisätietoja. Olemme järjestäneet SEO-workshoppeja mm. sisällöntuottajille, viestinnästä ja PR-toimista vastaaville, toimittajille, teknisille koodareille, rekrytoinnista vastaaville ja jopa johtoryhmälle.

Lue lisää hakukoneoptimoinnista

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja olemme sinuun yhteydessä.

Nimi(Pakollinen)
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kiinnostavimmat SEO-sisällöt tällä hetkellä

×

Tilaa Kivan uutiskirje

Huomioita, näkökulmia ja tietoa digimarkkinoinnista ja analytiikasta.

Nimi(Pakollinen)
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.