Sisältöstrategian menestysresepti, jolla onnistut joka kerta

Kategoriat

Sisältömarkkinointi | Päivitetty 13.3.2023

Reeta Reivinen
Senior Consultant, Content Lead

Sisältöstrategia – ihan kiva lisä vai elintärkeä työkalu sisältömarkkinoinnin tavoitteiden saavuttamiseen? Aivan oikein: jälkimmäinen. Monissa yrityksissä onkin onneksi ymmärretty, että sisältöjä voi tuottaa tavoitteellisesti ja tuloksellisesti vain, jos se tehdään järjestelmällisesti, sanotaanko jopa strategisesti. Mutta miten pidät huolta siitä, että sisältöstrategiaasi sekoitetaan kaikki tarvittavat ainesosat? Ja varmistat, ettei se lässähdä heti, kun sen vetää uunista ulos? Entä mitä käy, jos sisältöstrategia on yhtä harvoin käytössä, kuin se tammikuussa ostamasi smoothieblenderi?

Herkullisen sisältöstrategian ainekset

Sisältöstrategialla varmistat, että asiakkaasi saa sisältöjesi parissa viettämälleen ajalle arvoa. Hän on oppinut jotain, inspiroitunut jostain tai löytänyt ongelmaansa ratkaisun. Kokemus jättää hänelle hyvän maun suuhun. Mitä ainesosia onnistuneeseen sisältöstrategiaan sitten vaaditaan? 

Tavoitteet, jotka nostavat veden kielelle

Sisältöstrategia lähtee aina liikkeelle liiketoimintastrategiasta: sisältöjen tavoitteet johdetaan yrityksen tavoitteista. Haluatteko sisällöillänne lisää liikennettä nettisivuille? Kuinka paljon ja missä ajassa? Tai ehkäpä liidejä tai myyntiä? Miten paljon ja millä aikajänteellä? Kun tavoitteet on huolella mietitty, ne merkitsevät jotain. Jos ne saavutetaan, se ei tarkota vain taputuksia tiimiläisten olalle, vain aitoa liiketoiminnallista arvoa.

Yleisöt, jotka tunnet kuin oman jääkaappisi

Kohderyhmät ovat sisältöstrategian keskiössä. Mitä potentiaaliset asiakkaasi tarvitsevat? Mihin haasteeseen tai mahdollisuuteen tuotteesi tai palvelusi tarjoaa ratkaisun? Miten yleisöt vertailevat eri vaihtoehtoja keskenään ja mitkä asiat painavat vaakakupissa, kun lopullinen päätös tehdään? Minkälainen sävy ja minkälaiset sisältömuodot yleisöjäsi resonoivat? Vain jos tiedät tarkkaan kohderyhmiesi mieltymykset, voit laatia heille oikeanlaisen menún.

Sisältösuunnitelma: pitsa muuttuvilla täytteillä

Sisältösuunnitelma on sisältöstrategian konkreettinen tuotos. Huolellisesti laaditussa sisältösuunnitelmassa otetaan tavoitteiden ja kohderyhmien lisäksi kantaa sisältöjen formaatteihin ja kanaviin sekä tärkeimpänä: käsiteltäviin aiheisiin. Vaikka sisältösuunnitelma on “valmis”, se elää ja reagoi markkinoiden muutoksiin. Olet laatinut hyvän pitsapohjan ja keitellyt tomaattikastikkeen, mutta haistelet jatkuvasti trendejä ja markkinoiden muutoksia, ja valitset täytteet niiden mukaan. 

Aktiivinen mittaus ja optimointi tekevät sinusta Master Chéfin

Jotta tiedät, miten sisältösi toimivat ja miten voit kehittää niitä vielä paremmiksi, sinun tulee mitata niitä. Koko ajan. Yksi sisältöstrategian tärkeimmistä elementeistä onkin mittarit, jotka tulee määritellä ennen ensimmäisenkään sisällön luomista. Niiden tulee olla tarkkoja, realistisia, merkityksellisiä ja aikaan sidottuja. Tiedä mitä teet, älä heittele aineksia keittoon mututuntumalla ja pyri aina parantamaan lopputulosta. Näin sinusta voi tulla alasi parhaimmistoa.

Mitä tänään kirjoitettaisiin? Sisältökalenteri on tukenasi joka päivä

Sisältöstrategia takaa sen, että luot maistuvan ja tarpeeksi laajan menún, joka ottaa huomioon myös asiakaskuntasi keliaakikot ja vegaanit: kaikille jotain, oikeassa suhteessa. Mutta ei riitä, että ruokalista on viimeisen päälle hiottu: keittiön pitää toimia joka päivä, ettei visiosi jää idean tasolle. Sisältökalenteri auttaa päivittäisen toiminnan pyörittämisessä, kuten näissä:

  1. Sisältöjen suunnittelu ja organisointi. Kaikki tärkeät aiheet ja näkökulmat tulevat katetuksi. Olet kärryillä siitä, mitä sisältöjä on tulossa ja milloin, ja osaat aikatauluttaa työsi
  2. Sisältöjen säännöllisyys. Sisältökalenteri antaa raamit työllesi. Päätä kuinka usein julkaiset. Tässä aikataulussa kannattaa pysyä: säännöllisyys on sisältömarkkinoinnin onnistumisen kulmakivi. Jos pystyt julkaisemaan aina samaan aikaan, vielä parempi. Jos pystyt tutkimaan datasta, milloin tämä kaikista paras julkaisuajankohta on, olet lähellä Michelin-tähteä
  3. Yhteistyön suunnittelu. Kun sisältösuunnitelma on selkeä, töitä on helpompi suunnitella muiden sisällöntuottajien ja kollegoiden kesken. Esimerkiksi kiireinen johtaja on helpompi saada mukaan luomaan sisältöä, jos hän tietää tarkasti, mitä häneltä odotetaan ja milloin
  4. Tulosten mittaus. Sisältökalenteri auttaa hahmottamaan, kuinka sisältösi toimivat. Sisältökalenteriin kannattaakin laittaa kunkin sisällön mittarit ja seurata niitä julkaisun jälkeen. Näet selkeästi, minkälaiset sisällöt toimivat; mitä sinun kannattaa tehdä lisää 

Aika kokeilla jotain uutta – milloin sisältöstrategia tulee päivittää?

  1. Olet lanseeraamassa uuden tuotteen tai palvelun. Ja haluat, että asiakkaasi kuulevat tästä. Sisältöstrategia varmistaa, että sisällöt ovat oikeanlaisia; näkyvät oikeissa paikoissa ja tarpeeksi usein; ja ovat linjassa yrityksesi muiden sisältöjen kanssa
  2. Uudistat brändiäsi tai sen viestikärkiä. Sisältöstrategiasi ohjaa viestisi yhtenäisiksi ja uudistetun brändisi tai viestintälinjan mukaisiksi. Kun tarve ad hoc -toiminnalle ja sooloilulle poistuu, on brändisi paremmassa turvassa
  3. Olet laajentamassa toimintaa uusille markkinoille. Sinulla on siis tarvetta puhutella uutta asiakaskuntaasi. Mikä on merkityksellistä näille ihmisille? Miten heille tulee viestiä?
  4. Haluat rakentaa asemaa mielipidejohtajana sektorillasi. Mielipidejohtajuus vaatii pitkäjänteisyyttä, aikaa – ja sisältöstrategiaa. Strategiatyössä määritellään, miten pyrimme rakentamaan asiantuntijuuttamme, missä ja kenelle?
  5. Aika kokeilla uutta teknologiaa? Oletko jo tutustunut Chat GPT:hen sisällöntuotannossa?
iloinen kokki luo kirjaimilla
Suunnitelmallisuus jättää tilaa myös luovuudelle, tai jopa mahdollistaa sen. Löydä luomisen ilo uudelleen.

Tuntuuko sinusta, että tarvitset vaihe vaiheelta -ohjeen lisäksi kuitenkin ammattilaisen apua? Toisin sanoen: mahtuuko keittiöösi toinen kokki?

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja olemme sinuun yhteydessä.

Nimi(Pakollinen)
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Jaa artikkeli: Kopioi linkki

Tagit: