Kategoriat
Teknologia

Google lykkää Chrome-selaimen evästeuudistusta


Outi Aramo
29.6.2021

Tuoreessa julkistuksessaan Google ilmoitti siirtävänsä Privacy Sandboxin käyttöönottoa niin, että Chrome-selaimen tuki kolmannen osapuolen evästeille loppuisi vasta vuoden 2023 jälkipuolella. Perusteluina Google kertoi, että mainonnan ekosysteemien sopeuttamiseen tähän muutokseen tarvitaan lisää aikaa.

Privacy Sandbox on Googlen kehittämä ratkaisu kasvaviin tietosuojavaatimuksiin. Google on jo esitellyt kolmannen osapuolen evästeet korvaavan kohdennusratkaisunsa, FloC:in, mutta internetin vaikutusvaltainen W3 Consortium ei sitä hyväksynyt.

Googlen Chrome-selain on arvokas datalähde Googlelle, mutta koska sen käyttäjäpohja on hyvin laaja ja sellaisena kestää rapautumista, Googlella voi olla pelivaraa lykätä siirtymistä tiukempaan evästekäsittelyyn. Toisaalta sen pahimmat kilpailijat, Applen Safari, Mozillan Firefox ja Microsoftin Edge, ovat jo ryhtyneet tiukempaan tietosuojalinjaan ja aivan varmasti hyödyntävät omassa markkinoinnissaan nyt Googlen hidastelua.

Koska kolmannen osapuolen evästeillä on iso kaupallinen rooli, julkaisijat ja muut mainostajat ovat rakentaneet pitkään ja hartaasti koko verkkoliiketoimintansa niiden varaan, on tavallaan ymmärrettävää, että siirtymäaikaa tarvitaan lisää. Kukaan ei halua tappaa lypsäviä lehmiä.

Google kertoo, että uusien ratkaisujen kehittäminen vie aikaa eikä vähintään siksi, että niiden suunnittelussa pitää kuunnella eri teknologioiden näkemykset muutoksiin. Lisäksi uusien ratkaisujen testaaminen kattavasti on hidasta.

Uusi aikataulu näyttää tältä:

Vaihe 1 – alkaa 2022 lopulla

  • Julkaisijat ja mainostajat aloittavat tarvittavat muutokset
  • Google ilmoittaa tämän vaiheen alkamisesta
  • Tämän siirtymäjakson kesto on arviolta 9 kuukautta

Vaihe 2 – alkaa 2023 keskivaiheella

  • Chromen tuki kolmannen osapuolen evästeille loppuu kolmen kuukauden siirtymäjaksona

Käytännössä tämä tarkoittaa, että Googlen mainontatyökalujen osalta pitää odotella vielä ainakin vuoden verran ennen kuin jotain konkreettista on tiedossa ja meille selviää miten esimerkiksi uudelleenmarkkinointia voidaan jatkossa tehdä. Aivan varmaa on, että muut adtech-toimijat hyödyntävät tilannetta ja pyrkivät kehittämään rinnalle kolmannen osapuolen evästeitä korvaavia seuraimia. Mikäli ne onnistuvat tässä, ne voivat saada omien palveluidensa käyttäjiksi uusia asiakkaita.

Koska ensimmäisen osapuolen evästeet eli evästeet, jotka sivusto itse asettaa, ovat jatkossakin ok, tulemme näkemään tätä hyödyntäviä taktiikoita nousevan käyttöön. Sivustot voivat ottaa jonkinlaisen kirjautumista edellyttävän osan käyttöön ja sitä kautta laajentaa omaa tunnistettua asiakasyleisöään. Sille taas on joustavaa kohdentaa mitä erilaisinta markkinointia.

Katsoo asiaa miten päin hyvänsä, Googlen toimilla on paljon vaikutusta online-markkinointiin. Sen päätöksiä on syytä tarkkailla. Mielenkiintoista on toisaalta seurata mihin suuntaan kehittyy julkinen tietosuojasäätely ja minkälaisia ratkaisuja muut mainosteknologian toimijat kehittävät.

Mitä minun pitäisi tehdä?

Tilaa uutiskirjeemme ja seuraa kirjoitteluamme aiheesta! Me kirjoitamme käytännön vaikutuksista ja opastamme miten selviät evästemurroksesta.

Datakato Facebook-mainonnassa – näin selviät evästeiden ja IOS14-muutoksessa

Miten varaudut evästemuutoksiin yrityksessäsi?

Evästeiden poistuminen tappaa kohdennetun mainonnan, vai tappaako sittenkään?

Kiva auttaa sinua saavuttamaan tuloksia!

Haluatko kuulla miten voit käyttää Googlen mainosalustaa liiketoiminnan tulosten kasvattamiseen? Autamme sinua saavuttamaan tuloksia!
Ota yhteyttä Kivaan