Varmista digimainonnan toimivuus – Ota Google Consent Mode käyttöön

Kategoriat

Teknologia | Päivitetty 27.6.2023

Outi Aramo
Partner, Management Consultant, Analytics Lead

Consent mode välittää sivuston käyttäjien evästehyväksynnät helposti Googlen markkinointityökalujen toimintaan. Se on tapa varmistaa digimainonnan ja analytiikkajärjestelmien tiedon kulkeminen myös muuttuneiden evästekäytäntöjen myötä. Jos Google Consent modea ei oteta käyttöön, “perinteisesti” asennettujen markkinoinnin työkalujen sekä digimainonnan teho heikkenee yleensä evästehallinnan myötä ja täten mainonnan kustannukset nousevat.

Kivan senior konsultit Henri Rantanen ja Outi Aramo koostivat sinulle oleellisimmat Googlen Consent moden ominaisuudet ja mahdollisuudet. Jos haluat tietää lisää, ota yhteyttä.

1. Google Consent mode on tapa saada Googlen mainos- ja analytiikkatägit tottelemaan evästelupia

2. Google Consent mode tallentaa tapahtumat käyttäjän selaimeen, kun lupaa ei vielä ole

3. Google Consent mode lähettää tapahtumat takautuvasti Googlelle, kun lupa saadaan

Google Consent mode korvaa sen aiemman tavan toimia, missä Googlen tägit asetetaan ehdolliseksi evästeluvituksen perusteella.

Tämä on käytännössä tarkoittanut, että lupakyselyä edeltävää dataa menetetään.

  1. Alkuperäinen liikenteen lähde saadaan kiinni.
  2. Ratkaisee ongelman, missä lupakyselyä edeltävä dataa menetetään (CMP). 
  3. Googlen tagit odottavat, eivätkä aseta evästeitä ilman lupaa.

Googlen consent mode mahdollistaa markkinoinnin kohdentamisen helpotetun hallinnoinnin silloin, kun käytössä ovat Googlen omat markkinointialustat ja työkalut:

● Google Ads
● Display & Video 360
● Search Ads 360
● Google Analytics
● Google Optimize

Consent mode auttaa kunnioittamaan sivuston käyttäjien evästehyväksyntöjä välittämällä käyttäjän tahtotilan helposti sivustolta itse markkinointityökalujen toimintaan.

Consent mode edellyttää toimiakseen seuraavat kaksi osaa:

Initial consent skripti määrittää mitä sivustolla saadaan tehdä oletuksena

a) Analytiikka kielletty
b) Mainonta kielletty
c) Asennetaan sivuston headiin joko kovakoodattuna tai GTM:llä
d) Ladataan ennen Googlen tägejä

<!-- The initial config of Consent Mode -->
<script type="text/javascript">
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag() {
  dataLayer.push(arguments);
}
gtag('consent', 'default', {
  ad_storage: 'denied',
  analytics_storage: 'denied',
  wait_for_update: 500,
});
</script>

Consent Update skripti ajetaan, kun käyttäjä hyväksyy tai hylkää evästeryhmiä

a) Kertoo Googlen tägeille mitä saa tehdä
b) Päivityksen yhteydessä tägit lähettävät jo tapahtuneet tapahtumat takautuvasti
c) Sivulatauksen yhteydessä kun evästelupa on

<!-- Consent update script →
<script type="text/javascript">
gtag('consent', 'update', {
  'ad_storage': 'granted',
  'analytics_storage': 'granted'
  });
}
</script>

Mitä teen seuraavaksi?

Google Consent mode on syytä valjastaa markkinoinnin käyttöön mahdollisimman pikaisesti. Jos asia tuntuu vaikealta toteuttaa itse, kannattaa ottaa yhteyttä Kivaan. Olemme ottaneet Consent moden käyttöön monille asiakkaillemme, joten teemme käyttöönoton sivustollesi päivässä tai kahdessa.

Lue lisää aiheesta:

Google Blog
Measure conversions while respecting user consent choices

Google Support
Data Privacy and Security – Consent mode

Google Developers
Adjust tag behavior based on consent

Kiva blogi: Evästemuutokset

Google lykkää Chrome-selaimen evästeuudistusta

Datakato Facebook-mainonnassa – näin selviät evästeiden ja IOS14-muutoksessa

Miten varaudut evästemuutoksiin yrityksessäsi?

Evästeiden poistuminen tappaa kohdennetun mainonnan, vai tappaako sittenkään?

Jaa artikkeli: Kopioi linkki