Asiakasdata markkinoinnin tehostajana

Kivalla asiakasdata toimii aina digitaalisen kehityksen navigaattorina. Autamme sinua kasvattamaan digitaalista liiketoimintaasi viemällä asiakasdatan kasvun keskiöön.

  1. Asiakasdata Kivalla
  2. Asiakasdatan hyödyntäminen – missä vaiheessa sinä olet?
  3. Asiakasdatalla kohti yhä dataohjautuvampaa markkinointia
  4. Asiakasdatan hallinta asianmukaisesti
  5. Asiakasdata koko organisaation käyttöön
  6. First party data versus asiakasdata
  7. First party data versus third party data
  8. Tulevaisuuden trendit asiakasdatan hyödyntämisessä
  9. Esimerkki: Verkkokaupan personoidut ostokset asiakasdatan avulla

Asiakasdata Kivalla: huippuasiantuntijat ja räätälöidyt ratkaisut

Meillä Kivalla data ja analytiikka toimivat aina digitaalisen kehityksen ajureina. Rakennamme sinulle datankeruuprosessit, ja viemme asiakasdatasi markkinoinnin ja myynnin tehokäyttöön.

Haluatko konkreettisen esimerkin asiakasdatan hyödyntämisestä?

Lue täältä, miten Kivan rakentama räätälöity CDP (Customer Data Platform, asiakastietovarasto) auttoi Omena Hotelsia hyödyntämään olemassaolevaa asiakasdataa markkinoinnin tehostamiseen.

Asiakasdatan hyödyntäminen – missä vaiheessa sinä olet?

Keräätkö tietoja asiakkaistasi eri digitaalisista kanavista, kuten verkkosivustolta sosiaalisesta mediasta ja verkkokaupasta? Näitä tietoja voivat olla muun muassa asiakkaiden käyttäytyminen, ostohistoria, demografiset tiedot ja vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa.

Asiakasdata tarjoaa sinulle arvokasta tietoa asiakkaittesi tarpeista, mieltymyksistä ja käyttäytymismalleista. Tämä ymmärrys mahdollistaa kohdennetun markkinoinnin, jossa räätälöit markkinointiviestejä ja palveluita vastaamaan asiakkaittesi yksilöllisiin tarpeisiin. 

Asiakasdata siis toimii moottorina tehokkaammalle markkinoinnille, korkeammalle asiakastyytyväisyydelle ja vahvemmalle asiakasuskollisuudelle.

Lisäksi asiakasdata antaa sinulle vankan tuen ennakointiin. Tämä on erityisen tärkeää digitaalisen markkinoinnin nopeatempoisella pelikentällä, jossa vaaditaan kykyä sopeutua ja reagoida muuttuviin asiakastarpeisiin ja markkinatrendeihin. Asiakasdata voi siis toimia keskeisenä kilpailuetunasi, kun keräät ja tulkitset sitä oikein.

Asiakasdatalla kohti yhä dataohjautuvampaa markkinointia

Asiakasdatan analysoinnin tavoitteena on ymmärtää paremmin asiakkaittesi käyttäytymistä, tarpeita ja mieltymyksiä, jotta voit tehdä onnistuneita päätöksiä markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. 

Hyvä uutinen on se, että dataa voi nykyään hyödyntää tehokkaammin ja tarkemmin kuin koskaan. 

Mutta miten sen tapahtuu käytännössä? Dataohjautuva digitaalinen markkinointi tarkoittaa sitä, että päätökset ja toimenpiteet perustuvat huolelliseen analyysiin ja kattaviin tietolähteisiin, eli dataan.

Dataohjautuva lähestymistapa tarjoaa sinulle markkinoijana lukuisia etuja:

  1. Tarkempi kohdentaminen: Dataohjautuva markkinointi mahdollistaa tarkan kohdentamisen. Analysoimalla tietoja ymmärrät paremmin kohdeyleisösi käyttäytymistä, mieltymyksiä ja tarpeita. Näin voit personoida markkinointiviestisi tehokkaammin ja tavoittaa asiakassegmentit, joita mainoksesi todennäköisesti kiinnostaa.
  2. Tulosten seuranta ja analysointi: Digitaalisessa markkinoinnissa voi kerätä runsaasti tietoa kampanjoiden suorituskyvystä. Dataohjautuvassa lähestymistavassa seuraat ja analysoit tuloksia jatkuvasti, reaaliajassa. Tämä mahdollistaa nopean reagoinnin ja kampanjan optimoinnin parempien tulosten saavuttamiseksi.
  3. Kustannustehokkuus: Kun mainonta perustuu tarkkaan analyysiin ja kohdentamiseen, voit vähentää hukkaan menevää mainosbudjettia, keskittyä tehokkaisiin kampanjoihin ja nostaa markkinoinnin ROI:ta (return on investment).

    ROI tehostuu, kun:
    – Testaat eri kanavia
    – Kohdennat kussakin kanavissa tunnistetuille kohderyhmille, esimerkiksi kolmelle tärkeimmälle
    – Kullekin kohderyhmälle on tarjolla eri versiota mainoksista, joita vertaile.

    Kun kampanja on pyörinyt muutaman päivän tai viikon, tunnistat:
    – Tehokkaimmin toimivat kanavat
    – Sopivimmat kohderyhmät
    – Voittavat mainosvariantit

    Sitten voit allokoida näille enemmän rahaa, saavuttaa parempia tuloksia ja nostaa markkinoinnin ROI:ta.
  4. Asiakaskokemuksen parantaminen: Kun pystyt tarjoamaan personoituja ja oikea-aikaisia kokemuksia asiakkaillesi, voit parantaa asiakastyytyväisyyttä ja lisätä asiakkaiden sitoutumista brändiisi.
  5. Nopea reagointi muutoksiin: Digitaalisen markkinoinnin ympäristö muuttuu nopeasti. Dataohjautuva markkinointi antaa sinulle mahdollisuuden nopeasti reagoida muutoksiin asiakkaiden käyttäytymisessä, kilpailussa tai markkinatrendeissä.

Asiakasdatan hallinta asianmukaisesti

Turvallisuus ja lainmukaisuus toimivat lähtökohtina asiakasdatan hallinnassa. Sinun tulee markkinoijana pitää huolta siitä, että asiakasdataa käsitellään asianmukaisesti ja tietosuojasäädöksiä noudattaen. 

GDPR on toukokuussa 2018 voimaan astunut EU:n asetus, joka määrittelee säännöt henkilötietojen käsittelylle ja suojaamiselle. GDPR vaikuttaa merkittävästi siihen, miten yritykset keräävät, käyttävät, säilyttävät ja jakavat asiakkaidensa henkilötietoja. 

GDPR muun muassa edellyttää suostumuksen hankkimista henkilötietojen keräämiseen. GDPR määrittelee myös oikeuden tutkia omia henkilötietoja sekä niiden käytön peruutusmahdollisuutta.

Oletko varmistanut, että keräät mahdollisimman paljon elintärkeää asiakasdataa loukkaamatta GDPR:ää? 

Kiva Analyticsin avulla voit lopettaa arvailun ja hyödyntää asiakasdataa tehokkaasti GDPR-säädöksiä noudattaen. 

Asiakasdata koko organisaation käyttöön

Jos asiakasdata siiloutuu eri osastojen välillä, se voi pirstaloida asiakasymmärryksen, mikä puolestaan hankaloittaa kohdennettua ja tehokasta markkinointia. Asiakasdatan siiloutuminen lisää työmäärää, tuhlaa resursseja, hidastaa päätöksentekoa ja heikentää reagointikykyä markkinamuutoksiin.

Organisaationlaajuinen asiakasdatan käyttö onkin keskeinen tekijä markkinoinnin päätöksenteon parantamisessa ja liiketoiminnan tehokkuuden lisäämisessä. 

Yhteistä ja yhtenäistä asiakasdataa kannattaa hyödyntää markkinoinnissa, myynnissä ja asiakaspalvelussa, mikä mahdollistaa niin kohdentamisen ja personoinnin kuin tehokkaamman asiakaspalvelun. Laajalti hyödynnetty asiakasdata voi siis parantaa kokonaisvaltaisesti asiakaskokemusta ja nostaa asiakasuskollisuutta.

First party data versus asiakasdata

Ensimmäisen osapuolen data, eli first party data, ja asiakasdata eivät ole synonyymejä keskenään, mutta ne ovat osittain päällekkäisiä käsitteitä. 

Ensimmäisen osapuolen data on laajempi termi, joka viittaa tietoon, jota kerätään suoraan organisaation omilta käyttäjiltä tai asiakkailta. Tämä data voi käsittää monenlaisia asioita, kuten verkkosivuston kävijätietoja, ostohistoriaa ja muuta yrityksen suoraan – ilman kolmansia osapuolia – saamaa tietoa.

Asiakasdata puolestaan viittaa nimenomaan tietoihin, jotka liittyvät organisaation nykyisiin asiakkaisiin. Asiakasdata voi siis sisältää tietoa ensimmäisen osapuolen datasta, mutta se voi myös sisältää muilta osapuolilta, kuten markkinointialustoilta, hankittua tietoa esimerkiksi asiakkaiden demografioista tai ostokäyttäytymisestä.

First party data versus third party data

Kuten sanottua, ensimmäisen osapuolen data, first party data, on tietoa, joka kerätään suoraan organisaation omilta käyttäjiltä, asiakkailta tai sidosryhmiltä. 

Tämä tieto saadaan yleensä organisaation omista digitaalisista ja fyysisistä vuorovaikutuspisteistä, kuten verkkosivustolta, sovelluksista tai suorista asiakaskohtaamisista. 

Ensimmäisen osapuolen dataa pidetään arvokkaana, koska se on suoraan organisaation hallinnassa ja luotettavaa. 

Toisin kuin ensimmäisen osapuolen data, kolmannen osapuolen data, eli third party data, on peräisin ulkopuolisilta lähteiltä, kuten tietopalveluilta tai markkinointialustoilta. Kolmannen osapuolen dataa voidaan käyttää täydentämään ensimmäisen osapuolen tietoa ja tarjoamaan lisäulottuvuuksia asiakkaiden profilointiin ja markkinointikampanjoihin. 

Tulevaisuuden trendit asiakasdatan hyödyntämisessä 

Personointi ja hyperpersonointi

Tulevaisuuden digitaalisessa markkinoinnissa keskitytään yhä enemmän yksilöllisiin asiakaskokemuksiin. Asiakasdata mahdollistaa henkilökohtaisempien vuorovaikutustapojen luomisen, ja tämä trendi saa vauhtia teköälytyökaluista. Koneoppiminen ja ennustemallit mahdollistavat syvällisen analyysin suurista datamääristä, mikä auttaa sinua markkinoijana ymmärtämään asiakkaiden käyttäytymistä entistä paremmin. 

Reaaliaikaisuus

Reaaliaikainen ja reagointikykyinen markkinointi tulee nousemaan yhä tärkeämpään asemaan, kun pyrimme vastaamaan nopeasti muuttuviin asiakastarpeisiin ja tarjoamaan ratkaisuja ensimmäisten joukossa. Tämä vaatii ripeää päätöksentekoa, joka perustuu ajantasaiseen ja nopeasti hyödynnettävään asiakasdataan. 

Monikanavaisuus

Monikanavaisuus on keskeinen elementti jo nyt, mutta kasvavissa sen painotus noussee tulevaisuuden markkinoijien työkalupakissa. Brändinne tulee näkyä siellä, missä asiakkaanne ovat. Uusia alustoja ilmaantuu kiihtyvällä tahdilla. Ja kun asiakasdataa kertyy eri kanaviin, on tärkeää integroida ja hyödyntää data johdonmukaisen ja saumattoman asiakaskokemuksen luomiseksi.

Eettisyys

Eettinen ja vastuullinen asiakasdatan käsittely nousee entistä merkittävämpään asemaan tulevaisuuden markkinoinnissa. Asiakkaat ovat yhä tietoisempia omasta tietosuojastaan, ja yrityksiltä odotetaan avoimuutta ja läpinäkyvyyttä siinä, miten he käsittelevät asiakasdataa.

Lue Forbesin artikkeli aiheesta miten asiakasdataa hyödynnetään oikein. 

Esimerkki: Verkkokaupan personoidut ostokset asiakasdatan avulla

Tutustu kuvitteelliseen esimerkkiin digitaalisesta markkinointikampanjasta, jossa asiakasdataa on hyödynnetty tehokkaasti. 

Yritys: elektroniikkatuotteiden myyntiin erikoistunut verkkokauppa

Kampanjan tausta ja toteutus: 

Verkkokauppa päätti käyttää asiakasdataa yksilöllisten asiakaskokemusten luomiseen ja asiakasuskollisuuden kasvattamiseen. Kampanja tarjosi tunnistetuille asiakasryhmille räätälöityjä suosituksia, alennuksia ja sisältöjä heidän aiempien ostohistoriansa perusteella.

Kuinka asiakasdataa hyödynnettiin:

  • Personoidut suositukset: Verkkokauppa hyödynsi asiakkaiden aiempia ostoja ja selauskäyttäytymistä. Algoritmit analysoivat asiakkaan ostohistoriaa ja ehdottivat lisäosia tai liitännäistuotteita, jotka sopivat heidän aiempiin hankintoihinsa.
  • Älykkäät alennukset: Kampanja käytti dynaamista hinnoittelua, joka perustui asiakkaiden käyttäytymiseen. Esimerkiksi ne asiakkaat, jotka olivat tutkineet tiettyä tuotetta useaan otteeseen, saivat räätälöityjä alennuksia juuri kyseisestä tuotteesta.
  • Personoidut mainokset: Verkkokauppa käytti kohdennettuja mainoksia eri digitaalisilla alustoilla. Mainosten sisältö muokattiin asiakkaiden kiinnostuksen kohteiden ja aiempien ostojen perusteella. Esimerkiksi, jos asiakas oli ostanut älypuhelimen, heille voitiin näyttää mainoksia liittyen uusimpiin lisävarusteisiin tai vastaaviin tuotteisiin.
  • Henkilökohtainen sisältömarkkinointi: Kampanja käytti asiakasdatan perusteella luotuja asiakasprofiileja tuottamaan personoituja sisältöjä, kuten oppaita, videoita ja arvosteluja. Tämä auttoi asiakkaita saamaan lisäarvoa ostoksiinsa ja vahvisti heidän suhdettaan brändiin

Kiva tarjoaa muutosvoimaa digitaaliseen kasvuun.

Olen kiinnostunut Kivan palveluista!

Hienoa! Jätä tietosi niin olemme sinuun pikaisesti yhteydessä.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.