Jatkuva hakukoneoptimointi - Miksi SEO projekti ei riitä?

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi voi kuulostaa projektilta, joka laitetaan kerralla kuntoon sivustolla, ja jonka jälkeen nautitaan liikenteen jatkuvasta kasvusta hakukoneissa sisältöstrategian edetessä. 

Aina ei kuitenkaan riitä, että optimointi tehdään vain yhden kerran.

Suuria sivustoja rakentamassa on yleensä monta eri tekijää ja he eivät välttämättä kaikki tiedä, millaiset asiat vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen. Tässä siis check-lista sinulle, joka mietit mitä kannattaa näkyvyyden varmistamiseksi huomioida:

1. Muutokset sivustolla ja sivuston nopeus

Kun verkkosivuille halutaan uusia ominaisuuksia tai mainontaan tarvitaan uusia seurantakoodeja sivun lähdekoodiin, voi sivuston latausnopeus heikentyä. Tällä on myös suora vaikus näkyvyyteen hakukoneissa. Myös pieni tekstimuutos navigaatiossa voi romuttaa tärkeän hakusanan näkyvyyden sivustolla.

Asiakaskokemusta halutaan usein parantaa lyhentämällä ja selkeyttämällä sivuston sisältöä. Samalla yhdistetään sisällöt yhden sivun alle, jotta tieto löytyy helpommin käyttäjille. Jos muutoksia ei ole suunniteltu hyvin hakukoneiden näkökulmasta tai jatkuva tekninen SEO seuranta puuttuu, voidaan menettää liikennettä maksuttomasta hausta.

Kivan asiakkaiden sivuston nopeutta seurataan jatkuvasti – speed dashboard

2. Muutoksia hakukoneissa

Google on itse ilmoittanut tekevänsä vuodessa kymmeniä erilaisia päivityksiä omaan hakukoneeseensa. Jokaisen isomman päivityksen yhteydessä sijoitukset muuttuvat hakutulossivuilla.

Näiden isompien päivitysten lisäksi tehdään satoja pienempiä päivityksiä, joista ei tule erillistä julkista tiedotusta.

Hakukoneen tavoitteena on tarjota käyttäjille aina paras mahdollinen tulos jokaisella hakukerralla.

Ilman jatkuvaa hakusanojen sijoitusten seurantaa ja raportointia et voi tietää miten oman sivuston sijoitukset muuttuvat näiden päivitysten yhteydessä.

3. Käyttäytymisen muutos

Vaikka sivusi ei tipahtanut sijoituksissa viimeisessä algoritmi päivityksessä, voi asiakkaasi käyttäytyminen muuttua hakukoneessa.

Käyttäytymistä voi helposti seurata hakuvolyymien muutoksilla – milloin olet itse viimeksi hakenut esimerkiksi mp3-soitinta?

Vaikka muutoksia ei tapahtuisi sijoituksissa ja volyymeissa, on hyvä tutkia mitä käyttäjät haluavat lukea haun jälkeen. Mikä ja minkälainen sivu hakijoita kiinnostaa juuri nyt? Onko sinun sisältösi edelleen paras mahdollinen sisältö aiheesta ja onko siellä viimeisin tieto aiheesta?

On tärkeä myös miettiä mitä kävijät tekevät sivustolla sen jälkeen kun he tulevat sinne hakukoneesta.

4. Trendit hakusanoissa

Ajankohtaisuus ja trendit vaihtelevat paljon myös hakukoneissa. On hyvä tietää, tuleeko kasvu hakukoneliikenteestä pelkästään jostain ajankohtaisesta trendihakusanasta vai onko näkyvyys pidempiaikaista ja pysyvää.

Vuodenajoilla on myös merkitystä ja usein hakukoneliikennettä ei kannata verrata edelliseen ajanjaksoon, koska kuukaudet määrittävät paljon mitä ihmiset hakevat eri kuukausina.

Tiedätkö oman sivustosi hakukoneliikenteen suosituimmat hakusanat eri vuodenaikoina?

5. Lakimuutokset

Viimeaikoina kaikkea analytiikkaa on määritellyt paljon lainsäädäntö ja se mitä kävijöistä voi seurata. GDPR muutokset ovat heikentäneet analytiikan laatua ja kävijädatan määrää jokaisella sivustolla.

Tästä huolimatta on keinoja edelleen nähdä kehitystä varsinkin hakukoneista ja sieltä tulevasta liikenteestä. Yhtenä työkaluna on esimerkiksi evästeetön analytiikka ja kävijädatan analysointi ilman evästeitä kokonaan. 

Kiva Analytics on hyvä seurantatyökalu, kun halutaan tietää kuinka paljon kävijöitä tulee hakukoneista ja mitkä ovat suosituimmat sisällöt myös niiden osalta jotka yleensä kieltävät evästeet.

Tätä dataa voidaan hyvin verrata hakuvolyymeihin ja esimerkiksi hakusanamainonnan dataan jolloin tiedetään myös paremmin käyttäytyminen sivustolla eri hakujen yhteydessä.

Sisällön puolesta erilaiset lakimuutokset voivat muuttaa hakukäyttäytymistä todella nopeasti ja laajasti. Meillä konsultit perehtyvät aina tarkasti myös yrityksen liiketoimintaan, jotta näitä alan lakimuutoksia voidaan huomioida sisällöissä sekä hakukäyttäytymisessä.

6. Ennakoi tulevat muutokset omalla alallasi

Oman liiketoiminnan tulevat muutokset ovat hyvin tiedossa etukäteen omassa yrityksessä. Kun nämä muutokset otetaan huomioon myös hakukoneiden kannalta tarpeeksi ajoissa, voidaan saavuttaa etua kilpailijoihin nähden.

Se kuka ensimmäisenä puhuu uudesta aiheesta mielletään usein ajatusjohtajaksi. Esimerkiksi hakukoneessa sisällöt ajankohtaisista aiheista olisi pitänyt julkaista jo kolme kuukautta sitten. Myös kilpailija-analyysillä ja heidän aktiivisella seuraamisellaan voidaan myös löytää hyviä ajankohtaisia aiheita omalle verkkosivulle.

7. Uudet tekijät ja sisällöntuottajat

Jos SEO laitetaan kerralla kuntoon ja sisällöntuottajat koulutetaan julkaisujärjestelmän mukaan tekemään sisältöjä kerralla oikein, eivät tulevaisuuden uudet tekijät välttämättä tiedä samoja asioita.

Onko teillä omaa SEO-ohjetta sisällöntuottajille nykyisestä julkaisujärjestelmästä ja koska se on viimeksi päivitetty? Onko siinä otettu huomioon uudet versiot CMS-järjestelmästä ja sisältääkö se uusimpia trendejä hakukoneiden muutoksista? Keneltä uudet sisällöntuottajat voivat kysyä hakukonenäkyvyyteen liittyviä kysymyksiä teidän yrityksessä?

8. Sivustouudistukset

Sivustouudistus on suurin hakukonenäkyvyyteen vaikuttava tekijä. Varsinkin, jos vaihdetaan eri julkaisujärjestelmään.

Tässä vaiheessa on viimeistään tärkeä ottaa kaikki mahdolliset SEO käytännöt huomioon ja suunnitella sivustouudistus myös SEO-näkyvyyden osalta jo heti alusta asti.

Hyvin suunnitellulla sivustouudistuksella ei menetetä SEO-näkyvyyttä, mutta se vaatii tarkkaa suunnittelua ja seurantaa myös uudistuksen jälkeen. Julkaisun jälkeen jatkuvalla SEO seurannalla saadaan mahdolliset ongelmat nopeasti tietoon ja korjattua ennen kuin hakukoneliikenne romahtaa pysyvästi.

9. Hakukonemainonnan rooli SEO:ssa – yhteistyöllä tehokkaimmat tulokset

Hakusanamainontaa voi hyödyntää monella eri tavalla tehostamaan ja nopeuttamaan SEO tuloksia. Tässä vaiheessa viimeistään tulee jatkuvasta hakukoneoptimoinnissa hyötyä verkkosivujen markkinointiin ja sisältöstrategiaa varten.

Jos SEM ja SEO tuloksia ei tehdä yhteistyössä voidaan menettää isoja mahdollisuuksia tehostaa kumpaakin markkinointikanavaa.

Varsinkin hakusanojen suunnittelussa ja erilaisten sisältöjen testauksessa hakukoneessa on SEM mainonnasta paljon hyötyä. Usein tulokset näkee jo ennen kuin maksutonta hakukoneliikennettä edes saadaan sivuille, jolloin sisältöjen tuloksellisuus ja kehittäminen nopeutuvat huomattavasti.

Mainontaa voidaan hyödyntää myös silloin kun ollaan jo saatu orgaanisesti hyvä näkyvyys eri teemojen yhteydessä.

Mainonnalla voidaan helposti tehdä esimerkiksi AB-testauksia erilaisten sisältöjen toimivuudesta sekä konversio-optimoinnista.

Näiden testien kautta voidaan optimoida sivustoa pitkällä aikavälillä myös paremmin SEO:ssa toimivaksi. Hakukonesijoitusten ja varsinkin siellä näkyvien sivujen vaihtaminen on pidempi prosessi, jossa voi mennä kuukausia.

Kivan testeissä olemme myös huomanneet, että mainonta usein tukee jo hyviä orgaanisia hakutuloksia. Myyntiä on siis mahdollista saada vielä lisättyä vaikka ollaan jo hakutulosten kärjessä maksuttomassa haussa. Mainonnalla voidaan myös saada parempaa näkyvyyttä paljon personointia sisältävien hakujen yhteydessä.

10. Uusien alustojen hyödyntäminen jatkuvassa hakukoneoptimoinnissa

Omien verkkosivujen lisäksi haussa voi saada näkyvyyttä omalle brändille myös muiden alustojen kautta.

Miltä kuulostaisi näkyvyys paikallisissa karttatuloksissa, mainoksissa sivun kärjessä, video hakutuloksissa YouTubessa sekä näiden lisäksi myös orgaanisen haun kautta. Yrityksellä on siis mahdollisuus saada enemmän itse hallitsemiaan sivuja hakuun pitkäjänteisellä ja määrätietoisella tekemisellä.

Tähän kuuluu monien eri alustojen optimointia ja avainsanojen sekä sisältöjen hyödyntämistä myös muissa julkaisujärjestelmissä.

Näitä ja monia muita optimointi tekniikoita kannattaa hyödyntää siinä vaiheessa, kun oman verkkosivun näkyvyys on jo hyvällä tasolla.

Jos haluat miettiä sinun yrityksesi verkkosivujen laajempaa näkyvyyttä hakukoneissa pitkäjänteisellä optimoinnilla, varaa aika keskustelulle Kivan kanssa.

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja olemme sinuun yhteydessä.

Nimi(Pakollinen)
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.