Omena Hotels – Brändimarkkinoinnista kohti performanssimarkkinointia omaa asiakasdataa hyödyntämällä

Ohjelmallinen ostaminen, Sosiaalisen median mainonta, Data ja Analytiikka

Yhteistyöhön Omena Hotels -ketjun kanssa lähdettiin viime vuoden keväänä tarkoituksena paremmin ymmärtää Omenan omaa asiakasdataa ja miten sitä voitaisiin paremmin hyödyntää oikeille kohderyhmille mainostamisessa.

Käymme jatkuvaa dialogia yhdessä Omena-hotellien kanssa siitä, millä mainospaikoilla sekä mainoskanavissa näkyvyytemme sekä tuloksemme auttavat konversioihin tähtäävässä digitaalisessa markkinoinnissa.

Miten me sen teimme?

Toimivien mainosympäristöjen löytäminen vaatii aikaa, testaamista sekä soveltuvien ympäristöjen rajaamista. Ohjelmallista ostamista lähdettiin tekemään systemaattisesti tavoitteena ymmärtää, miten mainonta valittuihin kohderyhmiin toimii ja miten voisimme parantaa mainonnan vaikuttavuutta.

Sometekemisessä mainosten testaukseen otimme olennaiseksi osaksi kuva- ja videoversiot. Myöhemmin otimme mukaan Storykitin avulla tehtyjä Omenan myyntiargumentteihin painottuvia videoita. Meta-mainonnassa tavoittelimme verkkosivuilta suoraa myyntiä, mutta myös uusia oikeaan kohderyhmään kuuluvia laadukkaita sivukävijöitä prospektoivan ja retargeting -kampanjatyyppien kautta. 

Facebookin algoritmi on erityisen hyvä löytämään oikeat ja potentiaaliset asiakkaat. Viime aikoina olemme testanneet aktiivisesti myös TikTok-mainontaa erilaisilla videoilla, jotta tavoittaisimme nuorempia kohderyhmiä. Toki TikTokin mainos- ja kohdeyleisöalgoritmit eivät ole vielä yhtä kehittyneet, kuin vaikka Metan.

“Aloitimme yhteistyön Kivan kanssa Omena-hotellien ohjelmallisen ja some-mainonnan ostamisella reilu vuosi sitten, keväällä 2022. Tulokset ovat puhuneet puolestaan ja olemmekin vähitellen siirtäneet muitakin markkinoinnin osia Kivalle. Yhteistyötä on kiva syventää, kun tiimi on päässyt sisälle liiketoiminnan saloihin. He ovat myös oppineet tulkitsemaan Ompun markkinointitiimin toiveita.”

Kati Niemelä, CEO

Paikkakuntakohtaista Google Ads-mainontaa

Aikaisemmin hyödynnetty AI-kumppani ei enää tuottanut Google Adsin kautta toivottuja tuloksia, minkä takia Google Ads siirtyi kokonaisuudessaan Kivalle kesällä 2023. Mainonta oli alkuun pääosin brändivetoista, mutta pian ryhdyimme testaamaan myös geneerisiä avainsanoja löytääksemme tehokkaimmat kohdennukset. Muokkasimme hakukampanjat uusiksi painottaen paikkakuntakohtaisia viestejä:

  • Uudet paikkakuntakohtaiset kampanjat (brändi ja geneerinen).
  • Uudet paikkakuntakohtaiset mainosversiot
  • Kattavan avainsanatutkimuksen kautta n. 850 brändi-geneeristä avainsanaa.

Yhteistyö

Omena-hotellien kanssa olemme laajentaneet markkinointitoimenpiteiden kattavuutta tuloksien pohjalta. Digitaalisen mainonnan osaamisen lisäksi, Omena Hotels on hyödyntänyt Kivan teknologiaosaamista. Otimme datakadon tueksi käyttöön Kiva Analytics:in, jotta pystymme jatkuvasti vertailemaan dataa evästeillä sekä ilman, ja paremmin ymmärtämään myös verkkokaupan osalta, minkä ostodatan kerääminen on bisneskriittistä.

Yhdessä olemme ennakkoluulottomasti haastaneet hotellialan käytänteitä sekä lähteneet monikanavaisesti testaamaan eri segmenttejä mainonnassa sekä markkinoinnin automaation käyttöönotossa. Olemme todenneet, että tästä on hyvä jatkaa kehittämistä kohti yhä parempia tuloksia.

Omena Hotels

Omena Hotels on kotimainen Avainlippu-yritys, joka tarjoaa helppoa ja edullista majoitusta kaupunkien ydinkeskustassa. Omena-hotelleilla on kahdeksan hotellia ympäri Suomea kuudessa eri kaupungissa. Kaksi hotellia löytyy Turusta sekä Helsingistä erinomaisilla lokaatioilla.

Lisätietoa www.omenahotels.com

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja olemme sinuun yhteydessä.

Nimi(Pakollinen)
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.