Mitkä tekijät korostuvat digimarkkinoinnin asiakastarpeissa vuonna 2024?

Kategoriat

Asiakkaat, Digitaalinen kasvu, Digital Marketing, Teknologia | Päivitetty 22.2.2024

Björn Henriksén
Partner, Growth & Strategy Director

Strateginen, operatiivinen ja teknologinen kyvykkyys yhden katon alta – Ja lisäksi arjen toimivuutta

Laadukkaita digitaalisen markkinoinnin tekijöitä on Suomessa paljon, mutta pelkkä tehokas operatiivinen tekeminen ei enää yksin riitä. Asiakasorganisaatioiden tarpeet ovat muuttuneet, ja in-house kyvykkyydet kasvaneet. Reaktiivisesta taktisesta tekemisestä on tarve ja halu siirtyä kohti yhä vahvempaa strategisen ja operatiivisen tekemisen synkronointia, jossa kyky hallita ja orkestroida isoa kuvaa on keskeinen. Tähän tarpeeseen asiakkaat etsivät nyt yhtä kumppania, jonka vastuulla on määrittää strategiaa, ja myös toteuttaa sitä taktisilla toimenpiteillä.

Strategisen ja operatiivisen tekemisen yhdistämisen lisäksi asiakkaat hakevat vielä kolmatta osa-aluetta saman katon alta: teknologinen kyvykkyys. Kilpailukykyisen markkinoinnin ja myynnin rakentaminen vaatii entistä enemmän teknologisten ratkaisujen hyödyntämistä. Tähän tehtävään hankitaan usein erillinen tech-talo, mutta valitettavasti näitä siiloissa tehtyjä ratkaisuja saatetaan kuitenkin joutua korjaamaan jälkikäteen, jotta ne lopulta aidosti vastaisivat digimarkkinoinnin ja digitaalisen liiketoiminnan kasvun tarpeisiin.

Varsinkin viimeisen vuoden aikana Kivan tiimiin on otettu yhteyttä, kun digitaalisen markkinoinnin ja kasvun vieminen seuraavalle tasolle on tullut ajankohtaiseksi. Keskusteluissa asiakkaidemme ja prospektiemme kanssa, esille ovat nousseet kolme selkeää toivetta kumppanille ja digitaalisen liiketoiminnan kehittämiselle. 

1. Taktisen ja strategisen yhdistäminen – Isoa kuvaa, joustavuutta ja kokemusta tekemiseen

Asiakkaat eivät vain kaipaa markkinointia ja kampanjointia, vaan kokonaisvaltaista liiketoiminnan kehittämistä

  • Digitaalisen liiketoiminnan strateginen suunnittelu ja ohjaus, ja tähän pohjautuva taktinen työ halutaan kaikki samalta, kokeneelta tiimiltä
  • Strateginen kumppani osallistuu yhdessä asiakkaan kanssa suurten linjojen ja tavoitteiden määrittämiseen, ja lähtee toteuttamaan strategiaa suunnitelmallisesti.
  • Haetaan vahvaa liiketoimintakokemusta, ja konsultin kykyä hahmottaa ja oppia asiakkaan alan lainalaisuudet, ja rakentaa strategiaa ja taktiikoita niiden päälle.

Lisättyä joustavuutta tekemiseen ja sen painopisteisiin

  • Pois palvelukohtaisesta sopimusbyrokratiasta. Asiakkaat haluavat keskittyä liiketoimintaa kehittäviin toimiin, ei palvelukohtaisten sopimusehtojen ja työmäärien neuvotteluihin.
  • Pois siiloista. Eri palvelualueiden saumaton yhteistyö on ehdotonta liiketoiminnan kasvattamiseksi ja strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Tekemisen malli tulee olla sellainen, että se antaa mahdollisuuden työskennellä saumattomasti koko asiakaspolulla, ja että tekemisen painopisteet voidaan muokata tarvepohjaisesti.

2. Teknologia ja näkemyksellinen data

Ei määrää, vaan laatua ja insightia

  • Dataa pystyy helposti keräämään suuria määriä, mutta tämä ei ole sama asia kuin datan hyödyntäminen ja aktivointi markkinointia ja liiketoimintaa kehittäviin tarkoituksiin. Tähän tarkoitukseen asiakkaat kaipaavat osaavaa kumppania.
  • Asiakas-, käyttäytymisdatan sekä 1st party datan roolin merkitys korostuu. Asiakkaat haluavat panostaa keinoihin kehittää ymmärrystä, parantaa asiakaskokemusta ja tehostaa markkinointia.
  • Laadukkaastakin datasta on hyötyä vasta, kun sitä tulkitsee kokenut, liiketoimintaa ymmärtävä konsultti. Hän varmistaa, että data saa aikaan toimintaa, parempaa ymmärrystä sekä näkemyksellisyyttä

Teknologia kasvun vauhdittajana

  • Tarve kumppanin teknologisille kyvykkyyksille lisääntyvät – varsinkin kyky hyödyntää teknologiaa ja dataa työkaluna vauhdittamaan digitaalista markkinointia, kilpailukykyä sekä liiketoiminnan kehitystä.
  • Teknologian avulla haetaan kustannustehokkuutta, älykkyyttä ja proaktiivisuutta tekemiseen.
  • Asiakkaat eivät hae enää massiivisia kokonaisratkaisuja, vaan ketteriä täsmätyökaluja, jotka tehdään markkinoinnin ja myynnin ehdoilla, liiketoimintaa tukien.
Digitaalisen liiketoiminnan kasvun ohjaaminen vaatii lukuisten tärkeiden osa-alueiden pallottelua samaan aikaan. Kokonaisvaltainen, laaja-alainen ja luotettava kumppani on tärkeä osa yhtälön toimimista (Kuva: Bing Image Creator).

3. Aito kumppani haastaa, kouluttaa ja on kiva

Aito kumppanuus tarkoittaa että osapuolet osallistuvat aktiivisesti yhteistyöhön ja ovat sitoutuneet yhdessä määriteltyihin tavoitteisiin ja toimiin. Avoimuus, luottamus, selkeät tavoitteet ja vastuut ovat myös tärkeä osa toimivaa kumppanuutta.

Uusia tuloksia on turha odottaa jos tehdään niin kuin aina ennenkin

  • Asiakkaat kaipaavat muutosta, ja kumppania jolla on rohkeutta haastaa nykytekemisen mallit ja käytännöt. Kumppania, joka ei vain mukaile asiakkaiden omia suunnitelmia, vaan tuo rohkeasti omat mielipiteensä ja ehdotuksensa pöytään, yhteisen hyvän kehittämiseksi.
  • Kumppanilta kaivataan myös vahvaa sparraavaa sekä kouluttavaa otetta. Kumppanuuden kautta asiakkaat haluavat joko suoraan tai sivutuotteena kasvattaa myös omaa tietotaitoaan ja parantaa in-house tiimin kyvykkyyksiä.
  • Koska kyse on kumppanuudesta, kommunikointi, tiedonvälitys ja kompetenssien siirtäminen osapuolten välillä on edellytys tuloksellisuuden ja kannattavan kasvun varmistamiseksi

Toimivat henkilökemiat, sekä arkeen sopivat ja mukautuvat toimintamallit

  • Kumppanin osaaminen on luonnollisesti tärkeä osa yhteistyötä ja sen tuloksellisuutta, mutta yhä tärkeämmässä roolissa ovat toimivat henkilökemiat ja toimintamallit. Tämä korostuu varsinkin yrityksissä joissa liiketoiminnan kehittämistä suunnitellaan pitkäjänteisesti ja etsitään aitoa kumppanuutta, jossa arki jaetaan.
  • Kumppanuus on matka, ja on tärkeää että tekeminen ja arki molemmille osapuolille on innostavaa, luottamukseen perustuvaa ja ennen kaikkea kivaa.

Meillä Kivalla:


Olemme digitaalisen liiketoiminnan kokonaisvaltainen kasvukumppani
  • Emme kehitä vain digimarkkinointia, vaan digitaalista liiketoimintaanne.
  • Joustava työbudjettimalli ja palvelualueiden yhteistyö takaavat kasvun koko asiakaspolulla, painopisteitä vaihdellen
  • Olemme osa teitä, emme vain ulkopuolinen digimarkkinointitoimisto.

Tulkitsemme dataa näkemyksellisesti ja luomme ketterät teknologiaratkaisut kasvun tueksi
  • Etsimme teille datamassasta juuri ne insightit, joilla kasvua luodaan.
  • Teknologiaratkaisumme ja kehittämämme Kiva Suite tekevät digimarkkinoinnista kasvunne supervoiman
  • Käytämme työaikamme mieluiten liiketoimintavaikutusta tuottaviin näkemyksiin ja toimenpiteisiin, sekä asiakkaamme auttamiseen. Tekoäly ja automaatiot auttavat rutiinihommissa.

Meidän kanssa on Kiva tehdä töitä
  • Varmistamme arjen toimintamalleilla, että tiiminne osaaminen kasvaa ja kehittyy yhteistyön edetessä
  • Olemme aidosti innoissamme alastasi ja kasvuhaasteistasi. Haluamme oppia, jotta voimme yhdessä ratkaista yrityksenne kasvuyhtälöt.
  • Voit luottaa siihen, että hommat hoituvat, niin kuin kokeneiden konsulttien kanssa kuuluukin.

Olen kiinnostunut Kivan palveluista!

Hienoa! Jätä tietosi niin olemme sinuun pikaisesti yhteydessä.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.