Googlen Consent Mode v2 – Mitä se tarkoittaa ja mitä sinun tulisi tehdä nyt?

Kategoriat

Web-analytiikka | Päivitetty 5.3.2024

Outi Aramo
Partner, Management Consultant, Analytics Lead

Markkinoija, nyt on viimeistään aika tutustua Googlen Consent Moden päivitykseen. Maaliskuun 6. päivä 2024 alken uusimman version käyttö on edellytyksenä Google Adsin tarkennetulle konversioseurannalle. Alla Kivan laatima kattava tietopaketti aiheesta, ja lopussa lyhyt lista toimenpiteistä, joita jokaisen kannattaa tehdä aiheeseen liittyen.

Lue koko juttu, tai navigoi itseäsi kiinnostavaan osaan sisällysluettelon avulla.

Mikä ihmeen Consent Mode V2?

Google Consent Mode v2 on päivitys Googlen kehittämään Consent Mode -toimintoon, jolla Googlen mainosratkaisut- ja analytiikka saavat kätevästi tiedokseen käyttäjien antamat evästeluvat. Consent Mode v2:n parannuksia ovat muun muassa tarkemmat suostumusluokat ja enemmän joustavuutta käyttäjien seurannan hallintaan.

Consent Moden uusin versio on päivittyvä ja kannattaa pysyä kuulolla uusien tarkennusten tai muutosten varalta. Google-mainonnassa 6.3.2024 on H-hetki, jolloin lupalogiikka tulee muuttumaan. Lue lisää tästä mitä asiasta nyt tiedämme.

Mistä Googlen Consent Moden muutoksessa on kyse? 

EU:n Digital Markets Act (DMA) astuu voimaan 6. maaliskuuta 2024, ja se tuo merkittäviä muutoksia Google Ads -mainontaa käyttäville yrityksille.

DMA:n myötä Google edellyttää mainostajiltaan Consent Mode V2 -toiminnon hyödyntämistä verkkosivustoilla, kun kerätään markkinointiyleisöjä (audiences) tai tehdään uudelleenmarkkinointia..

Uusi Consent Mode V2 tarjoaa aiempien ominaisuuksiensa lisäksi myös mahdollisuuden kerätä tarkempia suostumuksia koskien käyttäjäkohtaisia ja personointiin liittyviä tietoja. Nämä luvat sisältyvät jo nyt evästesuostumusten yhteydessä hyödynnettäviin markkinointievästeiden kategorioihin.

Miten Consent Mode toimii?

  1. Käyttäjä saapuu sivustolle tai sovellukseen ja valitsee mitkä evästeet hyväksyy.
  2. Consent Mode välittää tiedon luvista eteenpäin.
  3. Mikäli käyttäjä hyväksyy seurannan ja mainonnan evästeet, kaikkiin välittyy tieto. Mikäli käyttäjä hylkää evästeitä, kyseisiä koodeja ei suoriteta. 
  4. Tekoälypohjainen mainonnan optimointi ja tiedon mallinnus toimii parhaiten, kun se saa paljon dataa käyttöönsä.

Mikä tehtävä on Consent Modella?

Nurinkurista kyllä, Consent Moden tehtävä on kerätä lisäsignaaleja niistä käynneistä, joiden aikana käyttäjä ei ole antanut lupaa henkilö- tai selailutietojensa keruuseen. 

Näitä signaaleja Google käyttää konversioiden mallintamiseen (Google Ads, Floodlight jne.) sekä kävijän käyttäytymisen mallintamiseen (Google Analytics 4).

Tämä analytiikan ja mainospingien keruu luvat kieltäneiltä perustuu logiikkaan, jonka mukaan vältetään selaimen tallennustilan käyttämistä. Näin, evästeitä, jotka sisältävät henkilötietoja (kuten verkossa tunnistettavat tiedot), ei käytetä Googlen palveluissa, ja niiden sijaan käytetään satunnaisia, hetkellisiä tunnisteita.

Luvat evänneiden tietoja ei tuoda suoraan esiin Googlen raporteissa – sen sijaan ne käyvät läpi mallinnusprosessin, jossa ne muotoillaan ja muovataan näyttämään ”oikeilta” tiedoilta (tiedoilta, jotka on kerätty luvat antaneilta käyttäjiltä).

Kaiken kaikkiaan on siis kyse mahdollisimman laajan tiedonkeruun varmistamisesta siinäkin tapauksessa, että lupaa kerätä henkilötietoa tai asettaa selaimeen evästeitä tai muuten käyttää selaimen tallennustilaa ei käyttäjä ole myöntänyt.

Milloin Google Consent Moden versio 2 tulee käyttöön?

Uusin versio on jo käytössä ja evästehallintaratkaisut, Google Ads sekä Google Tag Manager ovat jo mukauttaneet toiminnallisuutensa siihen.

Maaliskuusta 2024 uusimman version käyttö on edellytyksenä Google Adsin (SEM eli hakusanamainonta, Discovery-, GDN-, Youtube- ja Performance Max-mainonta) tarkennetulle konversioseurannalle.

Miten Google Consent Mode v2 eroaa edellisestä versiosta?

Consent Mode v2 mahdollistaa hienojakoisemman lupakäsittelyn erityisesti personoituja mainoksia ja analytiikkaa varten. 

Tämä päivitys vastaa tiukempiin tietosuojaa koskeviin säännöksiin. 

Sen tarkoituksena on varmistaa, että tietoja käsitellään tavalla, joka kunnioittaa käyttäjän valintoja ja oikeudellisia vaatimuksia erityisesti Euroopan talousalueella (ETA). Tärkein parannus päivitetyssä versiossa on kahden uuden mainontaan liittyvän suostumuksen hallinta: ad_user_data ja ad_personalization. 

Nämä uudet suostumukset eivät vaikuta toiminnallisesti siihen, miten tagit käyttäytyvät itse sivustolla. Ne ovat lisäparametreja, jotka lähetetään ping-viestien mukana Google-palveluihin, ja ne on suunniteltu ohjeistamaan näitä palveluita siitä, miten käyttäjän tietoja voidaan käyttää mainontaan.

Mitä ovat perustason (basic) ja edistynyt (advanced) asennus?

Consent Mode V2 :n myötä on esitelty uudet käsitteet Basic Consent Mode ja Advanced Consent Mode. Teknisesti nämä eivät ole uusia asioita.

Perus (Basic) moodi tarkoittaa, että Consent Mode on aktiivinen sivulla (tai appissa), mutta estetään Googlen tagien lataaminen ja datan kerääminen siihen asti, kunnes suostumus on myönnetty.Tämä “opt-in”-tyyppinen asennus on EU:n tietosuojasääntöjen mukainen toteutus. 

Edistynyt (Advanced) toimii siten kuin Google meidän toivoo sitä käyttävän eli kerää dataa ping-viestien muodossa käyttäjiltä, jotka eivät ole antaneet suostumustaan. Tätä “opt-out” asennusta ei tule käyttää ETA-alueella, sillä se ei vastaa Euroopan tietosuojavaatimuksiin.

Onko Consent Moden käyttö jatkossa pakollista?

Kun keräät ETA-alueella dataa vain niiltä käyttäjiltä, jotka ovat antaneet luvan tiedonkeruuseen, Consent Moden (CM) perusasennus on hyödyllinen lisä ylläpidon kannalta. Pärjäät ilmankin, mutta CM helpottaa evästehallinnan toteutuksessa.

Mutta pakollisen sen käytöstä voi tehdä Googlen mainospalveluiden tarjoamien tiedon yhdistämisratkaisujen hyödyntäminen. 

  • Mikäli keräät 1st-party käyttäjätietoja, käytät Google Ads user_id:tä, tai jaat konversiodataa Google Analytics 4:stä Google Adsiin, sinun on otettava käyttöön Consent Moden ad_user_data-suostumusluokka.
  • Vastaavasti mikäli keräät tietoja uudelleenmarkkinointiin Googlen mainospalvelujen avulla, sinun on otettava käyttöön Consent Mode ja sen ad_personalization-suostumusluokka.

Jos päätät olla ottamatta Consent Modea käyttöön, menetät tietysti joitakin konversioiden mallinnuksen etuja.

Miten Google Consent Mode v2 auttaa mainostajia?

Kun noudatetaan tietosuojasäännöksiä ja tarjotaan käyttäjille mahdollisuus antaa suostumus datan käsittelyyn, osa käyttäjistä hylkää evästeet. 

Tämä suostumuksen puute voi haastaa markkinoijia ja mainostajia ymmärtämään kampanjoidensa suorituskykyä, sillä heillä ei ole tilanteesta ”täyttä kuvaa”. Consent Mode v2 auttaa mainostajia saamaan takaisin merkittävän osan tästä ”kadonneesta” datasta yksityisyyttä kunnioittavalla tavalla aggregoidun ja anonymisoidun dataraportoinnin kautta. Vaikka yksittäistä dataa ei ole saatavilla evästeet hylänneiltä käyttäjiltä, aggregoitu data voi tarjota arvokasta tietoa kampanjan suorituskyvystä ja käyttäjien käyttäytymisestä. Lisäksi konversiotietoja parannetaan käyttämällä konversiomallinnusta käyttäjille, jotka eivät anna suostumusta. Google Adsin kohderyhmien ja mittauksen laadun varmistamiseksi on erittäin tärkeää, että versio 2 otetaan käyttöön ennen maaliskuuta 2024.

Kiva Analytics on evästeetön seurantaratkaisu, joka tarjoaa vertailudataa.

Käyttääkö Google Consent Mode v2 tekoälyä?

Google Consent Moden versio 2 käyttää Advanced asennuksena tekoälyä, erityisesti koneoppimista. 

Jos käyttäjät hylkäävät evästeet, datasta tulee rajoitettua ja anonymisoitua, mikä johtaa aukkoihin analytiikassa. Advanced Modea käytettäessä Google käyttää konversiomallinnuksessa koneoppimista näiden puutteiden korjaamiseen. Se analysoi evästeluvan antaneiden käyttäjien tietoja ja trendejä arvioidakseen luvat kieltäneiden käyttäjien käyttäytymistä.

Tässä tekoälyyn perustuvassa menetelmässä hyödynnetään havaittuja tietoja (observed data) ja historiallisia trendejä ja verrataan niitä suostumuksen antaneiden käyttäjien tietoihin. Tämä prosessi auttaa mallintamaan merkittävän osan mainosklikkausten konversiopoluista, jotka muuten jäisivät huomaamatta.

Vaikka tämä tekoälypohjainen lähestymistapa ei olekaan 100-prosenttisen tarkka, se parantaa konversiotietojen analysointia huomattavasti ja tarjoaa parempia näkemyksiä kuin pelkkä suostumuksen antaneiden käyttäjien tietojen käyttäminen.

Korvaako Consent Mode v2 evästebannerin tarpeen?

Ei, päinvastoin.

Google Consent Mode v2:n käyttäminen edellyttää, että käytössäsi on evästebanneri. Tämä tarkoittaa, että sinulla on oltava käytössä evästeluvituksen hoitava ratkaisu (esim. Consent Management Platform eli CMP), joka on Googlen standardin sekä GDPR:n ja sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivin mukainen.

Google Consent Mode v2 ”toimii” CMP:n kautta, mikä tarkoittaa, että se saa signaalit siitä, onko käyttäjä antanut suostumuksensa bannerin kautta vai ei.

Sinä verkkosivuston omistajana olet myös vastuussa siitä, että keräät ensin suostumukset kaikille sivustolla käytössä oleville evästeille ja seurantatekniikoille GDPR:n ja muiden tietosuojalakien mukaisesti.

Tämän jälkeen voit valita Google Consent Mode v2:n, jotta saat kaiken hyödyn irti Google Analytics 4:stä ja Googlen mainospalveluista.

Mitä minun pitäisi tehdä?

  1. Varmista, että palvelussasi on käytössä evästehallintaratkaisu, joka toimii evästebannerin, sivuston ja erilaisten sivustollasi / sovelluksessasi käytettävien skriptien välillä lupatilojen välittäjänä.
  1. Aseta evästehallinta toimimaan GDPR-sääntöjen mukaisesti ja kaikkien palveluusi lisättyjen evästeitä asettavien ratkaisujen kanssa. Kiinnitä huomiota Googlen mainontatyökalujen keräämään tietoon ja arvioi tarve uusien suotumusluokkien käyttöön.
  1. Ota sitten käyttöön Consent Mode. Jos palvelusi sijaitsee ETA-alueella (kuten Suomi), varmista, että Googlen tagien lataaminen ja datan kerääminen on estetty siihen asti, kunnes suostumus on myönnetty (Basic asennus).  Evästehallinnan ratkaisuissa (CMP) on yleensä sisäänrakennettu logiikka, jolla Consent Moden “kuunteleminen” on helppoa ja Tag Management – ratkaisun avulla saat viivästettyä tagien lataamista siihen kunnes käyttäjä on eksplisiittisesti antanut luvan kyseiselle tagi-tyypille.
  1. Kattavaa testaamista tarvitaan, jotta evästelupien tilojen välittyminen oikein on varmistettu ja koko ratkaisu toimii, kuten on tarkoituskin!

Voit tutustua Googlen Consent Mode -ohjeistukseen täältä.

Lue täältä Simo Ahavan blogi liittyen Consent Mode V2 -päivitykseen.

Kaipaatko kokeneiden konsulttien apua digitaalisen liiketoiminnan uusimmissa ilmiöissä navigoimiseen? Ota rohkeasti yhteyttä, niin katsotaan miten voisimme auttaa!

Olen kiinnostunut Kivan palveluista!

Hienoa! Jätä tietosi niin olemme sinuun pikaisesti yhteydessä.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.