Sisältömarkkinointi 2024 – turbulenssia vai tasamaata?

Kategoriat

Sisältömarkkinointi | Päivitetty 30.11.2023

Reeta Reivinen
Senior Consultant, Content Lead

Päivälleen vuosi sitten tapahtui jotain järisyttävää: vallankumoukselliselta vaikuttava tekoälysovellus, ChatGPT, julkaistiin. Vielä sääntelemätön kielimalli mullisti markkinan, ja laittoi viileäpäisenkin sisältömarkkinoijan puntin tutisemaan. Pääsemmekö ensi vuonna tasaamaan sykettämme vai onko tiedossa yhä arvaamattomampaa menoa?

Sisältömarkkinoijan haudalla?

Viime keväänä pähkäilin, että miten meidän sisältömarkkinoijen käy

Kutsumaton plus one, Open AI:n tekoälysovellus ChatGPT, oli juuri kuin taikaiskusta ilmestynyt hönkimään selkämme taakse. Saimme nopeasti huomata, että se tuottaa kaiken tehokkaammin ja itsevarmemmin kuin me, kankea ihmisvastine.

ChatGPT

Osaa sanoa (yli) kymmenellä kielellä kiitos.

Osaa (hauskasti haikun muodossa) hyvää uutta vuotta toivottaa.

Mutta aamuöisin loistavaa (luovuuden ja yhteyden) tähteä ei kiinni saa. *

Siispä huoli pois! Suurten kielimallien kädenjälki ei vieläkään – eikä koskaan – vedä vertoja ihmiselle. 

Jatketaan siis laadukasta kirjoitustyötämme käyttäen tekoälyä harkiten apuna. 

Aktivoidaan harmaita aivosolujamme ja kehitytään paremmaksi. 

Mitä pitää silmällä vuonna 2024?

Osaavien kynäniekkojen tulevaisuus näyttää siis valoisalta. Sisältömarkkinoinnin tontin reunamilla lymyilee kuitenkin muutama kysymys, joihin meidän – ja muiden markkinoinnin parissa työskentelevien – kannattaa vastata mieluummin nyt, viimeistään vuonna 2024.

1. Miten hyödynnän tekoälyä oikeaoppisesti?

Kuten sanottua, olemme eläneet rinnakkain ChatGPT:n ja vastaavien kanssa vuoden. Tällä hetkellä tekoälypelin voittajia ovat he, jotka ovat oppineet kojeen lainalaisuudet. Häviäjiä ovat he, jotka ovat tuutannet tekoälymatskut suoraan nettisivuilleen. 

Ei, Google ei ole suoraan myöntänyt, että se hylkisi tekoälyllä tuotettuja tekstejä. Mutta se tunnistaa ja sijoittaa hakutulossivulla alemmas huonolaatuiset sisällöt, joita roskapostimaisen katkun ChatGPT-raakileet joka tapauksessa ovat. 

Jos “luot uutta” (eli uudelleenjärjestelet vanhaa) tekstiä kielimallin avulla, muistathan nämä ohjenuorat:

  • Mieti, mikä on tekstin tarkoitus
  • Poista ylimääräinen kiertely ja toisto
  • Huolla, editoi, hienosäädä
  • Tarkista faktat
  • Käytä kuvaa ja videota tarpeen mukaan
  • Rakenna luottamusta omakohtaisilla tarinoilla ja kokemuksen esiintuomisella

2. Mitä SGE tarkoittaa sisältömarkkinoinnin kannalta?

Googlen hakukoneen uusi tekoälyulottuvuus, search generative experience (SGE), julkaistaan Suomessa ensi vuonna. SGE tulee muuttamaan hakukonekäyttäytymistä dramaattisesti tehden siitä interaktiivista ja räätälöityä.

SGE:n myötä useiden (muttei kaikkien) hakujen hakutulossivun alkuun ilmaantuu tekoälyn luoma vastaus. Keskustelua voi jatkaa esittämällä hakuun liittyviä lisäkysymyksiä ja tarkennuksia. 

Mitä tämä tarkoittaa markkinoijille? Googlaajat pysyvät yhä useammin hakutulossivulla keskustellen tekoälyn kanssa lisätiedon saamiseksi. Vaikka SGE tarjoaa hakuja tekeville lähdelinkit, he eivät tule entiseen tapaan etenemään muille sivuille, jolloin liikenteen määrä laskee. 

Jotta saat orgaanisen näkyvyyden pidettyä mahdollisimman hyvällä tasolla, tulevina vuosina on tärkeää päästä SGE:n siteeraamaksi lähteeksi. Sinun tulee siis jatkossakin pyrkiä tuottamaan oman aihepiirisi laadukkaimmat sisällöt.

3. Muuttuuko sisältöjen tarkoitus?

Näyttääkö tulevaisuus siltä, että netti on täynnä tekoälyn tuottamaa tekstiä, jota lähinnä pelkkä tekoäly lukee ja pureskelee ihmisille sopiviksi annoksiksi? Ei sentään. Tekoälytekstin vallankumousta ei voida pysäyttää kuin seinään, mutta kun sen huonosta menestyksestä tulee enemmän tietoa**, sen käyttö tullaan karsinoimaan tehokkaammin. 

Markkinoinnin kanavavalikoima ja painotukset tulevat muuttumaan, eivät vain ensi vuonna, vaan jatkuvasti. Mutta sisältöjen tarkoitus pysyy samana: olipa kanavavalikoima mitkä tahansa, sisältöjen tulee aina olla arvoa luovaa, brändin mukaista ja laadukasta.

Mitä tahansa muutoksia tekoäly tulee tuomaan mukanaan, kotisivuilla kanavana tulee aina olemaan merkitystä. Niihin kannattaa latoa voimavaroja. Sisällöt, jotka erottautuvat, palvelevat ja jäävät mieleen, tulevat tulevaisuudessakin edistämään yrityksen liiketoimintatavoitteita. 

”Pyydämme teitä kiinnittämään turvavyönne ja pysymään paikoillanne.” Kuva: Dall-E

Pysy ajan hermoilla.

Tilaa Kivan uutiskirje

Huomioita, näkökulmia ja tietoa digimarkkinoinnista ja analytiikasta.

Nimi(Pakollinen)
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Jaa artikkeli: Kopioi linkki