Piwik PRO – Vaihtoehto Google Analyticsille

Kategoriat

Web-analytiikka | Päivitetty 20.10.2023

Sami Nuutinen
Consultant, Digital Marketing

Google Analyticsin jouduttua Euroopassa suurennuslasin alle on yhä useampi yritys alkanut etsimään vaihtoehtoisia analytiikkatyökaluja, joista Piwik PRO erottuu yhdeksi parhaimmista.

Piwik PRO on saavuttanut suosiota monien yritysten keskuudessa sen käyttäjäystävällisen lähestymistavan, monipuolisten ominaisuuksien ja vahvan tietoturvan ansiosta. Piwik on suosittu erityisesti julkisorganisaatioissa sekä EU-alueella toimivissa yrityksissä, jotka haluavat painottaa työkaluvalinnassaan tietoturvaa.

Piwikin kehitys alkoi alun perin vuonna 2013 avoimen lähdekoodin projektina, ja siitä kehittyi nykyinen kaupallinen versio, Piwik PRO Analytics Suite, vuonna 2016.

Ensituntuma Piwik PRO:sta

Olen itse käyttänyt jo yli 10 vuotta Google Analyticsiä ensisijaisena analytiikan työkaluna. Tänä aikana GA:sta on ollut käytössä kolme eri versiota, joista nyt uusimpana Google Analytics 4 (GA4). Kokemusta on myös muistakin analytiikan työkaluista kuten Matomo, Adobe Analytics ja Heap.

Tykkään erityisesti kokeilla aina uusia erilaisia työkaluja ja alustoja, mutta usein kokeilun alussa menee erityisen paljon aikaa käyttöliittymän oppimiseen, sisältöjen sekä asetusten löytämiseen, mikä tuppaa turhauttamaan.

Piwikin kohdalla en kokenut turhautumista, vaan heti alusta saakka koin käyttöliittymän todella helppona ja selkeänä. Päävalikon alta löytyvät kolme eri osiota: Analytics, Tag Manager ja Consent Manager.

Analytics-osiossa on kaikki analytiikkaan liittyvät sisällöt ja asetukset.

Tag Managerin puolella on Googlen Tag Manageria vastaava tagien hallintaratkaisu, joka on hieman yksinkertaisempi, mutta ajaa asiansa hyvin ja on helppokäyttöinen.

Consent Manager on Piwikin oma evästehallintajärjestelmä.

Analytiikan puolelta löytyy 7 eri välilehteä/osiota:

  1. Dashboards: Dashboardissa voit helposti luoda omia räätälöityjä raportointidashboardeja.
  1. Reports: Reports-osiossa löydät kaikki tarvittavat raporttisivut analytiikkaan liittyen, ja ne tarjoavat enemmän vaihtoehtoja kuin Google Analytics oletuksena.
  1. Custom reports: Voit myös luoda omia räätälöityjä raportteja erilaisilla kuvaajilla Custom reports -osiossa.
  1. Goals: Goals-osiossa voit luoda ja hallita tavoitteita (konversiopisteitä), mikä auttaa seuraamaan sivuston tavoitteiden saavuttamista.
  1. Ecommerce: Ecommerce-osio on suunniteltu erityisesti verkkokaupoille tarjoten kattavan raportoinnin tärkeistä kaupan suorituskykymittareista.
  1. Integrations: Integraatioiden avulla voit helposti liittää Piwik PRO:n eri palveluihin, kuten Google Adsiin, Google Search Consoleen, BigQuery:hin ja Google Tag Manageriin. Tämä mahdollistaa entistä monipuolisemman mittaamisen.
  1. Settings: Settings-osiossa voit mukauttaa asetuksia, luoda omia segmenttejä, custom dimensioita, raportteja ja hälytyksiä. Voit myös tarkastella ja hallita erilaisia integraatioita ja liitännäisiä tässä osiossa.

Kaiken kaikkiaan Piwik PRO tarjoaa laajan valikoiman työkaluja ja mahdollisuuksia verkkosivujen ja verkkokauppojen analytiikkaan sekä seurantaan, mikä tekee siitä vahvan vaihtoehdon muihin analytiikkaratkaisuihin.

Data tuoreus

Tämä nopea päivitystahti antaa Piwikin käyttäjille reaaliaikaista näkemystä sivustonsa suorituskyvystä ja käyttäjien käyttäytymisestä. Se mahdollistaa välittömät toimenpiteet ja reagoinnin muutoksiin, mikä on erityisen hyödyllistä esimerkiksi markkinointikampanjoiden seurannassa ja verkkokaupan optimoinnissa.

Piwikin käyttäjille tarjoama etu korostuu erityisesti datan päivitysnopeudessa. Piwik päivittää sivuston analytiikkatiedot jopa 30 minuutin välein, mikä on huomattava etu verrattuna Google Analytics 4:n (GA4) datan päivitysaikatauluun, joka voi vaihdella 4-8 tunnin välillä.

Haaste: ota Piwik PRO käyttöön nykyisen analytiikkaratkaisun rinnalle

Oli sinulla käytössä Google Analytics tai joku muu analytiikkaratkaisu, niin rohkaisen kokeilemaan Piwik PRO:ta!

Piwik PRO:n Core -tilaus on maksuton. Tarjolla on myös maksullinen enterprise -versio, johin sisältyy mahdollisuus asentaa Piwik omalle palvelimelle. Tässä maksullisessa versiossa tapahtumakiintiö on huomattavasti korkeampi verrattuna maksuttomaan Coreen, jossa on raja on 500 000 tapahtumaa (sivun katselut, tapahtumat jne.).

Lisätietoa Piwik Pro Core vs Enterprise

Tarvitseko apua Piwik Pron käyttöönottossa?
Meidän kokeneet analytiikan asiantuntijamme auttavat yritystäsi ottamaan Piwik Pron käyttöön nopeasti ja onnistuneesti

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja olemme sinuun yhteydessä.

Nimi(Pakollinen)
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Jaa artikkeli: Kopioi linkki